تولید 1000 تن ماهی در پشت سدهای لرستان

شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۱ بازدید
تولید 1000 تن ماهی در پشت سدهای لرستان
مدیرکل شیلات لرستان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 900 تا هزار تن ماهی در پشت سدهای استان تولید کنیم.

مهندس کیارش بیرانوند بیان کرد: پرورش ماهی در قفس سامانه‌ای است که ماهی، محصور در یک قفس در منابع آبی پرورش داده می‌شود. در این روش ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می‌گیرد و آب به‌صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: به‌طور کلی پرورش ماهی با هدف تولید اقتصادی تحت چهار سامانه انجام می‌شود که شامل پرورش در استخرهای روباز خاک و پرورش در استخرهای سرپوشیده، گلخانه‌ای در تانک و یا در قفس است

بیرانوند ادامه داد: پرورش ماهی در قفس با توجه به شرایط مساعد استان می‌تواند با سرمایه‌گذاری مناسب به اشتغال و اقتصاد کمک کند.

مدیرکل شیلات لرستان وجود 5 سد در استان را ظرفیتی مطلوب برای پرورش ماهی در قفس دانست و افزود: این سدها شامل ایوشان، خان‌آباد، حوضیان، مروک و هاله هستند؛ سد ایوشان دارای 6 قفس بوده که یک کار الگویی مطالعاتی آن انجام اما به بهره‌برداری کامل نرسیده است.

به گفته وی دو سد خان‌آباد و حوضیان واقع در شهرستان الیگودرز هستند که به بخش خصوصی واگذار شده است.

بیرانوند خاطرنشان کرد: سد حوضیان با 10 قفس دایره‌ای شکل و قطر 20 متر و عمق 7 متر و نیز سد خان‌آباد 6 قفس مربع شکل با ابعاد 8×8 و عمق 5 متر توسط بخش خصوصی در حال انجام است.

مدیرکل شیلات با بیان اینکه سد مروک و هاله نیز در دست مطالعه قرار دارد، گفت: با پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار می‌رود در سال‌جاری چیزی حدود 900 تا 1000 تن ماهی در پشت این سدها پرورش داشته باشیم.

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید