پرورش «ماهی در قفس» نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در شیلات گلستان است

شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۶ بازدید
پرورش «ماهی در قفس» نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در شیلات گلستان است

مدیرکل شیلات گلستان گفت: پرورش «ماهی در قفس» نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در شیلات گلستان بوده که در این استان به علت کم‌عمق بودن ساحل جوابگو بوده و قسمتی از معضل بیکاری را مرتفع خواهد کرد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان، سیدجواد قدس‌علوی در جلسه بررسی مشکلات و ظرفیت‌های بخش‌های شیلاتی استان گلستان با اعضای کانون خبرگان بخش کشاورزی استان تهران با اشاره به عملی شدن اقتصاد مقاومتی در فعالیت‌های این اداره کل اظهار کرد: عمده فعالیت‌های شیلات در حوزه اقتصاد مقاومتی است، یعنی تمام مشخصاتی که مورد نظر مقام معظم رهبری برای عملی شدن اقتصاد مقاومتی است به واقع در فعالیت‌های ما بارز و نمودار شده و می‌توان گفت شیلات به تمام معنا وارد اقتصاد مقاومتی شده است.

وی در خصوص طرح‌های شیلاتی مرتبط با اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: نمونه بارز اقتصاد مقاومتی پرورش «ماهی در قفس» و پن است که این طرح در استان ما به علت کم‌عمق بودن ساحل به خوبی جوابگو بوده و قسمتی از معضل بیکاری را مرتفع خواهد کرد

مدیرکل شیلات گلستان با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در همه بخش‌های اقتصادی کشور گفت: کشور ما از نظر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها چیزی کم ندارد و با در پیش گرفتن مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح می‌توان از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کرد و به سر منزل مقصود رسید.

قدس‌علوی با تاکید بر ظرفیت‌های شیلاتی موجود در استان خاطرنشان کرد: وجود 100 کیلومتر از دریای خزر در سواحل استان، خلیج گرگان به مساحت 40 هزار هکتار، تالاب‌های بین‌المللی، رودخانه‌ها، بیش از 20 هزار حلقه چاه‌مجاز با پروانه برای استفاده دو منظوره کشاورزی و شیلات، بیش از 8 هزار چشمه و ... ظرفیت‌های بکر استان گلستان است که می‌توان با سرمایه‌گذاری در هر بخش، سودآوری برای مملکت و اشتغال برای جوانان را فراهم کرد.

وی با اشاره به طرح‌های اقتصادی در دست اقدام در اداره کل شیلات گلستان برای مبارزه با معضل بیکاری صیادان غیرمجاز اظهار کرد: مطالعات اجرایی مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در حال انجام است که به زودی شاهد اجرایی شدن این پروژه و اشتغالزایی برای تعداد زیادی از جوانان جویای کار استان خواهیم بود.

وی افزود: همچنین فاز دوم مجتمع 6 هزار هکتاری پرورش میگو گمیشان که در مجموع دو فاز یک و فاز دو، 10 هزار هکتار خواهد بود، با بهره‌برداری از این 10 هزار هکتار تولیدی بالغ بر سالانه 18 هزار تن میگو خواهیم داشت که 80 درصد این تولید صرف صادرات خواهد شد.

قدس‌علوی با اشاره به افق اداره کل شیلات گلستان در خصوص طرح 10 هزار هکتاری تولید میگو در استان تصریح کرد: با اجرای این طرح 8 هزار و 500 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد و حدود 18 هزار تن تولید میگو خواهیم داشت که 80 تا 100 میلیون دلار ارزآوری در سال برای استان به همراه خواهد داشت.

مدیرکل شیلات گلستان بیان کرد: در راستای ایجاد درآمدهای دیگر برای تعاونی‌های صیادان و ایجاد اشتغال دیگر صیادان غیر عضو در تعاونی‌های صیادی طرح استفاده از ظرفیت و امکانات صیادان خصوصا در شش ماه اول سال در جهت گردشگری اجرا شد که جلسات تعامل با اداره کل میراث فرهنگی استان و فرمانداری‌های ساحلی استان و اتحادیه تعاونی‌های صیادی تشکیل شده است که امیدواریم در سال 1395 این طرح به بهره‌برداری برسد.

گفتنی است کانون خبرگان کشاورزی استان تهران متشکل از 13 عضو، از 13 شهرستان این استان در سال 1382 فعالیت خود را آغاز کرده است و طی سفرهای سالانه به استان‌های مختلف کشور، به تبادل تجربیات، بازدید از تشکیلات مختلف، افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کاری می‌پردازد که استان گلستان به عنوان دوازدهمین استان هدف سفر این کانون انتخاب شده است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید