مديريت تالاب انزلي برون سپاري مي شود

یک‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۲ بازدید
مديريت تالاب انزلي برون سپاري مي شود

معاون دفتر زيستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست، برون سپاري مديريت تالاب انزلي را از برنامه هاي اين سازمان عنوان كرد

مسعود باقرزاده كريمي در حاشيه سفر به گيلان در انزلي اظهار كرد: با مشخص كردن برخي اقدامات لازم در امر حفاظت و استفاده بهينه از تالاب با مشاركت ساير افراد غيردولتي و به ويژه جوامع بومي بهره بردار، مي توان نحوه استفاده از تالاب را مديريت كرد.
وي با بيان اينكه بهره برداري از تالاب مي تواند در كنار حفاظت از آن نيز وجود داشته باشد، افزود: با استفاده مطلوب از ظرفيت هايي مثل آب بندان داران و تورگردانان و صيادان به عنوان گروه هاي هدف و كمك گرفتن از آنان، علاوه بر توزيع مناسب منافع، با فراهم ساختن شرايط پايدار در بهره برداري از تالاب، حيات وحش اين تالاب نيز حفظ خواهد شد

باقرزاده آموزش گروه هاي مختلف هدف را به عنوان سرمايه گذاري و افزايش ميزان اندوخته ها و ظرفيت ها عنوان و تصريح كرد: اولويت بندي در آموزش از ضروريات بوده و علاوه بر آموزش سيستمي از طريق آموزش و پرورش، آموزش عمومي از جانب رسانه ها نيز مدنظر است .
وي با اشاره به لزوم آموزش بين معلمان و گردشگران تاكيد كرد: آموزش براي اين افراد مي بايست بصورت غيرمستقيم و غير رسمي منتقل شده تا به گردشگران علاوه بر استفاده از جاذبه هاي گردشگري بصورت ناخودآگاه و غيرمستقيم، آموزش هايي درخصوص نوع رفتار با طبيعت داده شود.
باقرزاده با اشاره به وجود منافع و ذينفعان بسيار در تالاب انزلي و لزوم ساماندهي بهره برداري از اين تالاب بين المللي خاطرنشان كرد: با توجه به ارزش جهاني تالاب بين المللي انزلي، علاوه بر بهره برداري مناسب جوامع محلي از منافع اين تالاب ، مي بايست در جهت عدم تضعيف منافع و ارزش هاي جهاني اين تالاب تلاش شود.
وي تصريح كرد: با ساماندهي بهره برداري از تالاب و همچنين پايداري ارزش هاي جهاني آن، مي توان ادعا كرد كه با استفاده از هنر مديريتي، بهره وري خوبي از تالاب صورت گرفته است.
تالاب انزلي با حدود 18 هزار هكتار مساحت و 380 هزار هكتار حوزه آبخيز، 24 متر پائين تر از سطح آب هاي آزاد در جنوب غربي سواحل درياي خزر در استان گيلان واقع شده است.
اين تالاب شامل بخش هاي شرقي ، غربي ، مركزي ، سلكه ، سرخانكل و سياه كشيم است كه از شرق به روستاي پير بازار ، از غرب به كپورچال و آبكنار ، از جنوب به صومعه سرا و قسمتي از شهرستان رشت محدود مي‏شود.
تالاب انزلي محل تخم ريزي گونه هاي مهمي از آبزيان خزر و محل زمستان گذراني پرندگان مهاجر و ذخيره گاه طبيعي بسياري از گياهان ارزشمند از جمله لاله تالابي و نيلوفر آبي است.
ورود انواع فاضلاب ها، رسوبات ورودي از رودخانه ها ، فقدان آبخيزداري مناسب ، برداشت بي رويه جنگل در بالادست و تصرفات اراضي تالابي ، برداشت بي رويه آب و ورود گياهان مهاجم غيربومي همچون آزولا و سنبل آبي حيات تالاب انزلي را به خطر انداخته است.
احياء حوزه آبخيز تالاب با احداث تله هاي رسوبگير ، ايجاد تالاب مصنوعي براي پايش طبيعي رسوبات و فلزات سنگين ، برداشت رسوبات ، ني زدايي و احياء آبراهه هاي داراي شرايط اضطراري از جمله برنامه هاي سازمان حفاظت محيط زيست براي مديريت تالاب انزلي عنوان شده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید