تور ماهیگیران مازندران از دریای خزر جمع شد

سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۴ بازدید
تور ماهیگیران مازندران از دریای خزر جمع شد

پرونده صید ماهیان استخوانی در مازندران روز سه شنبه پس از شش ماه پره کشی و صید دو هزار و 300 تن انواع ماهی بسته شد.

صیادان استان که در قالب 54 شرکت تعاونی فعالیت می کنند، آخرین پره کشی در آب های ساحلی دریای خزر را روز گذشته انجام دادند و پس از آن نیز با خارج کردن تور و دیگر ادوات صیادی ، ساحل را ترک کردند .
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران امروز به خبرنگار ایرنا گفت که میزان صید ماهیان استخوانی در استان نسبت به فصل صید گذشته پیش 47 درصد کاهش داشته است

عباسعلی شیخ تبار میزان صید ماهیان استخوانی در فصل صید گذشته را چهار هزار و 409 تن اعلام کرد .
فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران از بیستم مهر ماه هر سال آغاز می شود و به طور معمول تا بیستم فروردین سال بعد ادامه می یابد.
معاون شیلات مازندران با کم سابقه توصیف کردن میزان کاهش صید در استان، علت آن را شرایط نامساعد جوی بویژه در زمان صید گونه کفال اعلام کرد .
کفال ، سفید و کپور مهم ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند .
شیخ تبار گفت: صیادان مازندرانی فصل صیادی خوبی نداشتند و میزان صیدی که در بیش از شش ماه گذشته انجام دادند تنها با 17 سال پیش قابل مقایسه است که در آن زمان هم دو هزار و 300 تن ماهی صید شده بود.
وی افزود : به طور میانگین در همه این سال ها میزان صید بیشتر از چهار هزار تن بود .
** ماهی سفید، بیشترین صید
معاون شیلات مازندران بیشترین صید ماهیگیران مازندرانی را از گونه ماهی سفید دانست و گفت که یکهزار و 800 تن معادل 77 درصد از ماهیان استخوانی صید شده در این مدت ماهی سفید بوده است.
وی افزود : 400 تن معادل 17 درصد صید هم از گونه کفال و بقیه نیز کپور یا دیگر گونه های ماهی استخوانی بود .
شیخ تبار گفت: میزان کاهش صید کفال نسبت به فصل صید گذشته 75 درصد و ماهی سفید هم 30 درصد بوده است .
وی افزود : شرایط نامساعد جوی، کاهش دمای آب و شورش های دریایی در فصل پائیز و اوایل زمستان سال گذشته سبب فرار ماهی های کفال به عمق آب شد و تور صیادان مازندرانی از این گونه خالی ماند.
معاون شیلات مازندران در باره اثرگذاری کاهش صید بر معیشت صیادان هم گفت: اگر چه با کاهش صید مواجه بودیم ، اما با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا، قیمت ماهی خود به خود افزایش یافت و از این طریق تا حدودی اثرگذاری کاهش صید بر درآمد صیادان جبران شد.
وی افزود: از آنجا که شرایط جوی از عوامل مهم اثرگذار بر صیادی در دریای خزر است ، اصولا برای ارزیابی وضعیت درآمدی صیادان و رسیدن به نقطه مناسب اقتصادی ، میانگین پنج ساله در نظر گرفته می شود.
بر اساس آمارهای رسمی بیش از چهار هزار و 200 صیاد در قالب 54 شرکت تعاونی پره ، ماهیان استخوانی را در مازندران صید می کنند .

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید