بهره‌برداری از فاز نخست بزرگ‌ترین پروژه پرورش ماهی در قفس کشور

یک‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۶ بازدید
بهره‌برداری از فاز نخست بزرگ‌ترین پروژه پرورش ماهی در قفس کشور

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: فاز نخست بزرگ‌ترین پروژه پرورش ماهی در قفس در کشور که در استان بوشهر در حال اجراست امسال به بهره‌برداری می‌رسد

عباسعلی زنده‌بودی ظهر امروز در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه در بوشهر با اشاره به پرورش ماهی در قفس اظهار داشت: از هشت سال پیش برنامه برای توسعه پرورش ماهی در قفس مدنظر بود اما اجرا نشد هر چند از سال گذشته نخستین پروژه تولید ماهی در قفس در دریاچه سد رئیس‌علی آغاز شد که بزرگ‌ترین پروژه پرورش ماهی در قفس در کشور محسوب می‌شود و با استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌ها در حال کار است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود فاز نخست این طرح امسال افتتاح شود اما ظرفیت نهایی این پروژه 6 هزار تن تولید ماهی است که در فاز نخست پیش‌بینی ما برای تولید 2 هزار تن است

زنده‌بودی اضافه کرد: برای تکمیل کل پروژه 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و 65 میلیارد تومان از محل سرمایه‌گذاری بانک و 35 میلیارد تومان نیز آورده فرد سرمایه‌گذار خواهد بود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: تاکنون 12 متقاضی پرورش ماهی در قفس اقدام کردند اما کار آنها شروع نشده و انتظار داریم سه متقاضی از این تعداد، امسال کار خود را برای تولید پرورش ماهی در قفس آغاز کنند.

وی بیان کرد: بر اساس برنامه میان‌مدت 10 هزار تن و بر اساس برنامه بلندمدت 40 هزار تن ماهی در قفس تولید خواهیم کرد.

زنده‌بودی با اشاره رسالت مهم شیلات اظهار داشت: رسالت مهم سازمان شیلات، حفظ و صیانت و بهره‌برداری مناسب از منابع آبزی است که این وظیفه در دو بخش صید و صیادی و آبزی‌پروری انجام می‌شود.

وی افزود: میانگین تولید سالانه محصولات آبزی در استان بوشهر 55 تا 60 هزار تن است که شامل ماهیان خوراکی، صنعتی و میگو است در تولید آبزیان پرورشی نیز که استان بوشهر سابقه 20 ساله دارد سالانه 13 تا 14 هزار تن میگو تولید می‌شود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر بیان داشت: در زمینهٔ صید و صیادی هدف ما حفظ، ذخیره، کنترل و مدیریت بهره‌برداری از ذخیره‌های دریایی است و تصمیمی برای افزایش بهره‌برداری از دریا نداریم.

زنده‌بودی گفت: در بخش آبزی‌پرورشی سیاست ما بر توسعه است تا همراه با میگو سایر آبزی‌های دریایی را وارد عرصه تولید پرورشی کنیم.

وی ادامه داد: در بخش صید و صیادی 15 هزار صیاد حرفه‌ای در قالب 40 اتحادیه و تعاونی صیادی در 26 اسکله و بندر فعالیت داشته و توان 170 هزار تن تخلیه و صید آبزیان در این اسکله‌ها وجود دارد.

مدیرکل شیلات استان بوشهر بابیان اینکه 3 هزار نفر در بخش پرورش میگو در استان بوشهر فعالیت دارند، اظهار داشت: همچنین 32 واحد فرآوری و بسته‌بندی آبزی داریم که 6 مجموعه غیرفعال است اما در مجموع 32 واحد یادشده 17 هزار تن محصول را نگهداری و انجماد می‌کنند.

زنده بودی با اشاره به فعالیت 10 مجتمع پرورش میگو در استان بوشهر خاطرنشان کرد: 7 هزار هکتار سطح کشت میگوی پرورشی در استان به بهره‌برداری رسیده که 4 هزار و 500 هکتار از این میزان آماده کشت است.

وی در ارتباط با صید ترال نیز گفت: این نوع صید در دنیا یک نوع صید معمولی محسوب می‌شود اما به دلیل اینکه منجر به از بین بردن بستر دریا می‌شود، برای این نوع صید محدودیت‌هایی در نظر می‌گیرند و تنها در فصل صید میگو، این نوع صید آزاد است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با بیان اینکه سه نوع ممنوعیت زمانی، مکانی و روش صید در نظر گرفتیم، تصریح کرد: در زیستگاه‌های مصنوعی اجازه صید ترال داده نمی‌شود.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد پرورش میگو در استان بوشهر گفت: 4 هزار و 500 هکتار استخر آماده ذخیره‌سازی داریم و امسال پیش‌بینی می‌شود 3 هزار و 500 هکتار آن زیر کشت برود و پیش‌بینی 14 هزار تن میگوی پرورشی داریم.

زنده‌بودی اظهار کرد: برای پرورش میگو در استان امسال قرار است مولد خارجی از نوع میگوی سفید غربی از آمریکا وارد کنیم، بر این اساس برای تولید میگوی پرورشی 50 درصد از مولد خارجی و 50 درصد از مولد داخلی استفاده می‌کنیم.

وی افزود: 20 هزار تن غذا و یک میلیارد مولد (بچه میگو) برای تولید 14 هزار تن میگوی پرورشی نیاز داریم که بچه میگوها در 12 کارگاه تکثیر میگو تولید و وارد مزارع می‌شوند

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید