طراحي و توليد تور پرورش آبزيان در داخل كشور

یک‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۰ بازدید
طراحي و توليد تور پرورش آبزيان در داخل كشور

تورهاي پرورش آبزيان در محيط دريا كه تاكنون از خارج كشور تامين مي شد به همت محققان جهاددانشگاهي دانشگاه صنعتي اميركبير طراحي و به مرحله توليد رسيد

تور پرورش آبزيان در محيط دريا، حاصل تلاش دو ساله محققان گروه پژوهشي مهندسي نساجي جهاد دانشگاهي صنعتي اميركبير است.
مراحل ابتدايي تا توليد صنعتي آن با حمايت و بودجه هاي تحقيقاتي جهاد دانشگاهي دانشگاه صنعتي اميركبير و مرحله تجاري سازي آن با مشاركت بخش خصوصي به سرانجام رسيده است.

رئيس جهاد دانشگاهي دانشگاه صنعتي اميركبير درباره ضرورت و مزاياي استفاده از اين تكنولوژي جديد گفت: در شرايط حاضر از نظر صيد يا پرورش آبزيان، سواحل ايران به غير از فصل ماهيگيري، بدون استفاده مي ماند در صورتيكه امروزه دنيا موضوع اشتغالزايي و توسعه پايدار از طريق سواحل كه همان صيد توام با حفاظت از گونه هاي دريايي است را دنبال مي كند.
دكتر 'مهدي ورسه اي' افزود: آن دسته از استخرهاي پرورش ماهي كه در مسير آبهاي روان احداث مي شود بعضا با مشكل انتقال بيماري از طريق اين آبها روبه رو هستند و ورود آب به فضاي بسته استخر نيز به خودي خود موجب تشديد بيماري خواهد شد و درصورت كنترل نشدن بيماري، بايد كل محصول آن دوره پرورش ماهي را معدوم كرد كه ضرر و زيان هنگفتي به پرورش دهندگان آبزيان وارد مي كند.
وي تصريح كرد: بنابراين براي جلوگيري از بروز چنين مشكلاتي، برخي كشورهاي پيشرفته به پرورش ماهي در مجموعه اي از آب دريا روي آورده اند كه علاوه بر مبتلا نشدن آبزيان به بيماري ها و آفات، به خاطر تغذيه ماهيان از منابع دريايي، مقرون به صرفه خواهد بود و علاوه بر طعم و مزه بسياري خوب ، كاملا ارگانيك مي باشد.
به گفته ورسه اي استفاده از اين روش همچنين طول دوره رشد ماهي را تا نصف كاهش مي دهد به عنوان مثال، براي پرورش ماهي قزل آلا در استخرهاي محصور به يك دوره زماني 6 تا 8 ماهه نياز است ولي در روش پرورش ماهي در آب دريا، اين زمان به سه تا چهار ماه كاهش مي يابد.
وي بيان كرد: در استخرهاي پرورشي بايد به ماهيان غذا داد درحاليكه ماهي توليدي به اين روش جديد از منابع دريايي تغذيه كرده و مقدار غذاي تغذيه شده به آنها بسيار كاهش مي يابد و از اين نظر، هزينه تمام شده به شدت كاهش خواهد يافت.
اين عضو هيات علمي دانشگاه در تشريح ديگر مزاياي استفاده از تور جديد گفت: از ديگر ويژگي هاي اين محصول اين است كه همه ساله سازمان شيلات، ميليونها قطعه بچه ماهي خريداري كرده و در دريا رها مي كند ولي حدود 80 درصد آنها توسط ديگر آبزيان و ماهي هاي بزرگتر، شكار مي شوند درصورتيكه با استفاده از اين تور پرورش ماهي، كمترين تنش و آسيبي به بچه ماهي ها وارد نمي شود و اين روش براي پرورش ديگر گونه هاي دريايي به ويژه ماهي هاي خاوياري بسيار مفيد است.
وي ادامه داد: دانش فني شامل طراحي، توليد و تكنولوژي اين تورها كه بدون گره هستند توسط تيم تحقيقاتي مهندسي نساجي جهاد دانشگاهي صنعتي اميركبير به دست آمده و استفاده از تكنولوژي 'تكميل ضد جلبك' نيز در ساخت اين تورها بكار گرفته شده است.
ورسه اي بيان كرد: معمولا در سواحل كشور به ويژه نوار شمالي، تورهاي پهن شده در دريا هر 15 روز يكبار بايد توسط غواصان، جلبك زدايي شود ولي استفاده از تورهاي جديد، مدت زمان پاكسازي جلبك ها را به سه تا چهار ماه افزايش مي دهد بنابراين مي توان در پايان هر دوره پرورش ماهي و پس از صيد نهايي، تورها را جلبك زدايي كرد.
وي خاطرنشان كرد:نچسبيدن جلبك به تور موجب مي شود كه چشمه تورها بسته نشود و جريان آب دائما وجود داشته باشد و مواد مغذي دريا مرتب به تور وارد شود.
ورسه اي افزود: مرزهاي آبي كشور درشمال وجنوب به جز مواقعي كه شيلات، اجازه صيد مي دهد بلااستفاده مي ماند و با استفاده از اين روش، صيادان مي توانند با سرمايه گذاري در زمينه كار گذاشتن تورها در دريا كه توسط سازه هاي بتني به كف دريا ثابت مي شود امكان رشد و پرورش ماهي در تمام فصول سال را داشته باشند و تورها هم روي سازه هاي پليمري، جاي مي گيرند و سازه ها معمولا در عمق 10 تا 20 متري دريا قرار مي گيرد.
وي درباره وضعيت استفاده از روش پرورش ماهي در دريا توسط ديگر كشورهاي دنيا نيز گفت: بخش اعظم دانش و تكنولوژي فني اين سيستم در دست نروژي هاست كه با استفاده از آن و توليد و صيد ماهي در حاشيه دريا به صورت كنترل شده، حدود 60 درصد بازار ماهي دنيا را در دست گرفته اند.
به گفته ورسه اي، تورهاي توليدي محققان جهاددانشگاهي صنعتي اميركبير با تمامي استانداردهاي تعريف شده در نروژ به لحاظ استحكام، طراحي و دوخت، مطابقت مي كند.
وي اظهار كرد: براي ارتقا و توسعه دانش فني اين تكنولوژي طرح خود را به معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري ارسال كرديم و توافق شده كه هزينه آن نيز توسط صندوق مشترك سازمان جهاد دانشگاهي و معاونت علمي و فناوري تامين شود.
ورسه اي ابراز اميدواري كرد با حمايت از انجام اين كار و ورود بخش خصوصي با همكاري وزارت جهاد كشاورزي، علاوه بر كاهش هزينه هاي شيلات، محصولات سالمتري در كشور توليد شود.
رئيس جهاد دانشگاهي صنعتي اميركبير به كمبود منابع آبي به عنوان يكي از اصلي ترين مشكلات كشور اشاره كرد و گفت: سالهاست ما با هزينه هاي بسيار زياد، آب را از اعماق زمين استخراج كرده و به مزارع مي آوريم تا علوفه و خوراك دام را براي توليد گوشت قرمز فراهم كنيم درصورتيكه با پرورش ماهي در محيط دريا، نيازي به منابع آب شيرين و هزينه استخراج آب نخواهد بود و توليد گوشت ارگانيك و سالم نيز خواهيم داشت.
وي تاكيد كرد: در هريك از اين تورهاي جديد در محيط دريا مي توان براي هر دوره، حداقل 2 تن ماهي قزل آلا پرورش داد و مجموعا 10 تور را در يك مجموعه قرار داده و به يكديگر متصل كرد تا غذادهي اضافي هم به آساني صورت نگيرد.
براساس توافق صورت گرفته با بخش خصوصي، بارگذاري اين تورها به زودي در يكي از سواحل كشور رسما اجرا خواهد شد

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید