پرورش ماهیان خاویاری در قلب كویر

سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۰ بازدید
پرورش ماهیان خاویاری در قلب كویر

همت بالا و اراده محكم كویریان آران وبیدگل در استان اصفهان، انحصار تولید ماهیان خاویاری را از دریای خزر به سمت كویر داغ كشانده تا نشان دهد تلاش در هیچ عرصه ای بی ثمر نمی ماند

دریای خزر به عنوان زیستگاه طبیعی باارزش ترین ماهیان خاویاری جهان شناخته شده و در عرصه تولید، خاویار و گوشت از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است، اما در دل كویر آران وبیدگل نیز افرادی نوآور و پرتلاش به تولید این نوع آبزی همت گماشته اند.
چندسالی است كه پرورش ماهیان خاویاری توسط عده ای جوان در مزرعه ای در دل كویر آران وبیدگل در میان شن های داغ شروع شده است، این كشاورزان سخت كوش كویری با ایجاد دریاچه های مصنوعی با آبی شور اما گام های محكم و استوار به پرورش این ماهیان پرداخته و در اقدامی قابل تحسین از پسآب آن برای كشاورزی استفاده می كنند.

آنها نشان دادند كه با اراده پولادین و استوار می توان غیر ممكن ها را ممكن كرد و حتی به رغم ناباوری كارشناسان در دل كویر آران و بیدگل ماهی خاویاری را كه تنها در انحصار دریاچه خزر در جهان هست، می توان پرورش داد و به ثمر رساند.
مجری طرح پرورش ماهیان خاویاری كویر آران و بیدگل می گوید: این مركز از سال 90 با هدف تولید و اشتغال زایی و همچنین ارزآوری برای منطقه و كشور آغاز به كار كرد.
مهدی آزادپور افزود: به دنبال كاهش ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر و ضرورت جایگزینی طرحی برای جبران این كمبودها، اقدام به پرورش ماهیان خاویاری نموده و هم اكنون حدود 200 ماهی خاویاری با وزن 4 تا 35 كیلوگرم در این مركز پرورش داده شده است.
وی تاكید كرد: تعدادی از ماهیان نر نیز كه با سونوگرافی مشخص شده است، جداسازی و برای تولید گوشت از آنها استفاده می شود تا كمكی برای هزینه های جاری این استخر باشد.
آزادپور گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در كویر با روشی ابتكاری، سیستمی طراحی و تعبیه شده كه آب را در استخر به گردش می اندازد و دوباره به چاه بازگشته و با تصفیه دوباره به استخرها باز می گردد و در نتیجه از هدر رفت آب جلوگیری می شود.
وی زمان باردهی این ماهیان را حدود دو سال آینده بیان كرد و افزود: در سال گذشته همچنین حدود 6 تن ماهی قزل آلا در این استخر تولید شد كه با توجه به كیفیت مورد استقبال قرار گرفت.
كارشناس امور دام، طیور و آبزیان اداره جهاد كشاورزی آران وبیدگل هم در گفت وگو با ایرنا اظهاركرد: این مركز اولین مركز در سطح استان است كه بصورت پایلوت توسط اداره كل جهاد كشاورزی استان اصفهان اجرا شده و به دنبال آن هم اكنون دو مركز دیگر نیز در سطح استان راه اندازی شده است.
ابوالفضل حاجی باقری، با توجه به ایجاد شرایط طبیعی، دریایی وهمچنین تغذیه ای كه در این مركز برای رشد ماهیان خاویاری ایجاد شده است، افزود: این ماهیان كیفیت و رشد بهتری نسبت به سایر مراكز تولیدی در كشور دارند.
وی خاطرنشان كرد: با توجه به كاهش ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر و به دنبال آن كاهش صادرات، امیدواریم این مركز بتواند در سالی كه بنام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده نقش مهمی در تولید خاویار كشور ایفا كند.

گزارش: حسین منصوری

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید