فرانسوی ها درگیلان سرمایه گذاری می کنند

یک‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۰ بازدید
فرانسوی ها درگیلان سرمایه گذاری می کنند

رئیس سازمان شیلات بااشاره به کاهش ۳۰درصدی واردات ماهی به کشور نسبت به سال گذشته، گفت: باتوجه به پتانسیل گیلان درحوزه پرورش ماهیان خاویاری فرانسوی ها دراین استان سرمایه گذاری می کنند

حسن صالحی ظهر یکشنبه در نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی که در استانداری گیلان برگزار شد با اشاره به صادرات ۱۰ هزار تُن ماهی قزل آلا به کشورهای همسایه در سال گذشته، اظهار کرد: امروز رقابت در حوزه صادرات ماهی قزل آلا بسیار بالا بوده و به همین دلیل باید این ماهی ها با وزن قابل قبول برای صادرات پرورش داده شوند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به ترویج روش های علمی پرورش ماهی در قفس، افزود: در حال حاضر ۵۰۰ قفس فعال پرورش ماهی با ظرفیت تولید سالانه ۲۵ هزار تُن ماهی قزل آلا در کشور وجود دارد.


افزایش ظرفیت تولید ماهی در قفس تا ۳۰ هزار تُن در سال

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه در آینده این ظرفیت به ۳۰ هزار تُن در سال افزایش می یابد، گفت: با توجه به فراهم شدن زیرساخت های لازم در حوزه صادرات می توانیم امسال شاهد صادرات ۳۰ هزار تُنی به کشورهای همسایه باشیم.

وی با اشاره به اینکه امروز شاهد افزایش سهم آبزی پروری از صید ماهی هستیم، خاطرنشان کرد: ۴۱۲ میلیون دلار صادرات آبزی طی چهارماهه نخست سال گذشته سهم کشور بوده است.

صالحی تصریح کرد: این میزان امسال ۶۰ درصد افزایش یافته و این در حالی است که شاهد کاهش ۳۰ درصدی واردات انواع ماهی نسبت به سال گذشته هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه استان گیلان ظرفیت و پتانسیل مطلوبی در حوزه دریا و مناطق ساحلی دارد، یادآورشد:امروز با توجه به شرایط موجود یکی از مهم ترین اولویت استفاده از پتانسیل دریایی برای تأمین غذا است.

رئیس سازمان شیلات با تأکید برارزشمند بودن ماهی خاویاری، اظهار کرد: در کشورهای دنیا از کمترین امکانات بیشترین بهره برده می شود.

به گفته این مسئول، ایران به ویژه استان گیلان شرایط مطلوب در زمینه پرورش ماهیان خاویاری دارند که باید از این ظرفیت و پتانسیل نهایت بهره برده شود.

احداث بزرگترین مجتمع پرورش، تکثیر و عمل آوری خاویار در گیلان

صالحی به بیانات و تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت:همه دستگاه ها باید برای تحقق این موضوع تعامل و همکاری داشته باشند.

وی همچنین در ادامه این نشست به امضای تفاهم نامه سه جانبه بین استان های شمالی، بنیاد مستضعفان و شیلات کشور نیز اشاره کرد و افزود: توافقات خوبی با استانداران استان‌های شمالی داشته ایم ومعتقد هستم که در این میان استان گیلان بهتر عمل کرده است.

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه یکی از شرکت های فرانسوی با هدف تولید خاویار و انتقال تکنولوژی برای پرورش ماهیان خاویاری در استان گیلان اعلام آمادگی کرده است، گفت: این سرمایه گذاران قصد دارند براساس تفاهم نامه ای که سال گذشته در حضور وزرای خارجه دو کشور درتهران امضاء شده یکی از بزرگترین مجتمع های پرورش، تکثیر و عمل آوری خاویار را در گیلان احداث و راه اندازی کنند.

وی برحمایت و آمادگی سازمان شیلات از این سرمایه گذاری اشاره و تأکید کرد: با توجه به قابلیت های گیلان و استقبال خوب وتلاش های مسئولان ارشد استان از اجرای این طرح در گیلان حمایت کامل می شود.

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید