ایران؛ تامین کننده بخش عمده شیلات جهان /گ

چهار‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۴ بازدید
ایران؛ تامین کننده بخش عمده شیلات جهان
مجموعه شیلات در کشورمان به درجه ای از رشد و پیشرفت رسیده است که بسیاری از کشورها تمایل دارند در این زمینه با کشورمان همکاری داشته باشد و در سال ۲۰۱۵ بیش از یك میلیون تن انواع آبزیان در ایران تولید شد.
شیلات عبارت از مجموعه علومی است که به شناسایی، اکولوژی، تکثیر و پرورش، صید و بهره برداری، نگهداری، عمل آوری و فرآوری ماهیان و سایر آبزیان و یا محصولات حاصل از آنها می‌پردازد. واژه شیل برگرفته از نام نوعی دام ماهیگیری رودخانه ای است. از مهمترین حوزه‌های تخصصی شیلات که مجموعاً علوم و صنایع شیلاتی نامیده می شوند، می‌توان به موارد ماهی شناسی، تکثیر و پرورش (ماهی، میگو، صدف، نرم تنان و گیاهان دریایی)، لیمنولوژی یا اکولوژی آب شیرین، اکولوژی دریاها، صید و بهره برداری (ماهیگیری صنعتی)، فرآوری محصولات شیلاتی و تغذیه آبزیان پرورشی اشاره کرد.
در حال حاضر در ایران رشته مهندسی شیلات در مقطع لیسانس در چهار گرایش تکثیر و پرورش آبزیان، بوم شناسی آبزیان، فرآوری محصولات شیلاتی و صید آبزیان در حال تدریس می باشد. مجموعه شیلات در کشورمان به درجه ای از رشد و پیشرفت رسیده است که بسیاری از کشورها تمایل دارند در این زمینه با کشورمان همکاری داشته باشد یا از محصولات کشورمان در این حوزه استفاده کنند بر همین اساس به گفته رئیس سازمان شیلات در سال 2015 بیش از یك میلیون تن انواع آبزیان در ایران تولید شد كه 60 درصد از طریق صید دریایی و 40 درصد از طریق آبزی پروری بوده است.

این گزارش می افزاید: ایرنا در این باره به نقل از حسن صالحی، رییس سازمان شیلات در نشست مشترك با آلن ویدالیس، وزیر حمل ونقل دریا و شیلات فرانسه و وزیر جهاد كشاورزی نوشته است: "40 هزار تن از تولیدات مربوط به دریای خزر و 570 هزار تن از خلیج فارس و دریای عمان بوده است. 11 هزار شناور و 220 هزار نفر در بخش شیلات اشتغال دارند. از برنامه های مهم ما در دریای خزر، بازسازی ذخایر آبزیان است و بر این اساس سالانه 350 میلیون بچه ماهی برای حفظ گونه ها رهاسازی می شوند. همچنین در سال گذشته بیش از 135 هزار تن قزل آلا به صورت پرورشی در آب های شیرین تولید شده است. با یك شركت فرانسوی برای تولید و اصلاح نژاد قزل آلا در استان لرستان توافق نامه ای امضا و مقدمات كار نیز فراهم شده است. برای ایجاد مركز آموزشی با مشاركت فرانسه در صنعت آبزی پروری آمادگی داریم. شركت های ایرانی و فرانسوی برنامه هایی را برای ایجاد مزرعه تولید ماهیان خاویاری در استان گیلان دنبال می كنند. توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس در خلیج فارس و دریای عمان نیز از زمینه های دیگر همكاری میان دو كشور است. شرایط محصول برای توسعه همكاری های دو كشور در بخش شیلات وجود دارد. بازار فرانسه برای صادرات میگوی ایران به این كشور باز شده و شرایط را مهیا كند."

یادآور می شود: سال گذشته نخستین مرکز تکثیر ماهیان دریایی طرحی مشترک میان ایران و فرانسه در قشم با 6.5 میلیارد تومان تسهیلات راه اندازی شد. با توجه به برنامه توسعه‌ای شیلات مبنی بر حرکت تولید آبزیان از آب شیرین به سمت آب شور و نیاز به بچه ماهی، مرکز تکثیر ماهیان دریایی در قشم نزدیک به 2 میلیون یورو توسط شرکت ایرانی و فرانسوی سرمایه‌گذاری شده است، ظرفیت تولید این مرکز، تولید 10 میلیون قطعه بچه ماهی در سال است و این مرکز زیر نظارت سازمان شیلات ایران فعالیت خواهد کرد. در صورت نیاز سازمان شیلات مولد نیز در اختیار مرکز تکثیر ماهیان دریایی قشم قرار می‌دهد.

منبع : شیستان

دیدگاه خود را بیان کنید