بچه‌ماهی‌هایی که هرگز به دریا نمی‌رسند /گ

پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۲ بازدید
بچه‌ماهی‌هایی که هرگز به دریا نمی‌رسند
صیادان غیرمجاز نمی‌گذارند بچه‌ماهی‌های برخی از رودخانه‌های گیلان به دریا برسند
با پایان فصل 6 ماهه صید از دریای خزر،ماهیان استخوانی به ویژه ماهی سفید به طور غریزی به رودخانه‌های منتهی به خزر مهاجرت می‌کنند تا تخم ریزی و زادآوری کنند، اما صیادان غیرمجاز آرامش تخم ریزی آنان را به کابوس تبدیل می کنند.

برای حفظ ذخایر ماهیان خزر هرسال حدود 150 میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه‌های منتهی به دریا رهاسازی می‌شود، اما 90 درصد این ماهیان در دوران بچگی به دام صیادان می‌افتند و هرگز به دریا نمی‌رسند.

براساس قانون،حفاظت از رودخانه‌ها و مقابله با صیادان غیرمجاز برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است، اما به نظر برخی از طبیعت دوستان گیلانی،ماموران این سازمان آنگونه که باید برخورد قاطعانه‌ای با صیادان غیرمجاز ندارند.

محمدپور، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه قشر زحمتکش محیطبانان برخوردهای جدی با صیادان قاچاق رودخانه‌های گیلان دارند،گفت: محیط‌بانان در همه رودخانه‌های استان حضور مستمر دارند و ادوات غیر مجاز را کشف و ضبط می کنند.

وی اضافه کرد:علیرغم بضاعت اندک نیرو در سازمان حفاظت محیط زیست گیلان، محیط‌بانان استان در جلوگیری از صید غیرمجاز نقش بسیار مؤثری ایفا می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: امروز پرسنل یگان حفاظت محیط زیست شهرستان صومعه سرا طی عملیاتی 24 ساعته اقدام به پاکسازی رودخانه‌های طاهرگوراب،سیاه درویشان در محدوده روستای لیفشاگرد (پل سه خواهران)و رودخانه‌های کلسر از محدوده روستای میانده تا دهنه کلسر،چمثقال و لاکسار کردند و تعداد 3 رشته تور زیر آبی،7 رشته تور سالیک و 23 رشته تور نامرئی کشف و ضبط شد.

وی ادامه داد: شهرستان صومعه سرا با دارا بودن 8 رودخانه مهم که به تالاب می ریزند هر ساله در این موقع از سال مکان مناسبی برای تخم ریزی انواع ماهیان علی‌الخصوص کولی و ماهی سفید است که جهت حفظ این گونه‌های با ارزش و پیشگیری از تخلفات صید ، پرسنل یگان حفاظت محیط زیست شهرستان صومعه سرا به صورت شبانه روزی عملیات مستمر گشت و پاکسازی از مناطق تحت حفاظت شهرستان را انجام می‌دهند.

محمدپور در ادامه از پاکسازی رودخانه دیناچال از صیادان غیر مجاز خبر داد و گفت: اکیپی متشکل از پاسگاه مرزی -دریایی شفارود،پایگاه حفاظت آبزیان شفارود و یگان حفاظت محیط زیست رضوانشهر مصب رودخانه دیناچال را از صیادان غیر مجاز پاکسازی کردند و در این خصوص 2 رشته تور زیر آبی، 7 رشته تور سالیک کشف و ضبط و یکدستگاه وانت نیسان نیز که در حال بارگیری شن و ماسه غیر مجاز از مصب رودخانه بود متوقف و به پارکینگ منتقل شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از جمع آوری آلات صیادی در شلمانرود شهرستان لنگرود خبر داد و گفت: علیرغم ممنوعیت متأسفانه همچنان مشاهده می‌شود که افراد در برخی مناطق با گستردن دام‌های زیرآبی و دیگر روش‌ها اقدام به صید غیرمجاز می‌کنند و ما نیز به شدت با آنها برخورد می کنیم

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید