افزایش توتیای دریایی تهدیدی برای مرجان‌ها

یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۸۱ بازدید
افزایش توتیای دریایی تهدیدی برای مرجان‌ها
مبارزه با افزایش توتیای دریایی در جزایر خارگ و خارگو استان بوشهر به زودی آغاز می‌‌شود
رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: از حدود چهار سال پیش افزایش توتیا یا خارپشت دریایی در مناطق مرجانی استان بوشهر گزارش شد که هنوز به صورت نگران کننده ادامه دارد.
محمد امین طلاب افزود: این جزایر و محیط پیرامونی آنها از نادرترین زیست بوم ‌های مرجانی دنیا هستند که در اعماق خلیج فارس به وجود آمده اند، زیست بومی که با افزایش جمعیت توتیاها در چند سال اخیر آرامش از مرجان‌های آن گرفته شده و متخصصان اکولوژی و محیط زیست دریایی را به تکاپو انداخته است.
عوامل گوناگونی که مهم ترین آنها صید بی رویه است، موجب شده ماهیانی نظیر طوطی ماهیان که از توتیا تغذیه می کنند صید شوند و با از بین رفتن آنها جمعیت توتیا افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: توتیا در حالت عادی از جلبک ها و بی مهرگان تغذیه می‌کند اما با افزایش جمعیتشان، به مرجان‌ها که حالت نوزادگاهی برای آبزیان دارند، حمله و از آنها تغذیه می‌کنند.
طلاب با بیان این‌که مناطق مرجانی خارگ و خارگو بزرگترین کلونی مرجانی خلیج فارس به شمار می‌رود، یادآور شد: هر سال به منظور بررسی وضع سلامت مرجان‌ها پایش‌هایی در این منطقه صورت می‌گیرد.
رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست طرحی تحقیقاتی برای بررسی این موضوع تعریف کرد اما اجرای آن به علت کمبود اعتبار 2 سال عقب افتاد تا این‌که سال 93 با تامین اعتبار لازم مطالعاتش در پژوهشکده دانشگاه خلیج فارس بوشهر آغاز شد و اکنون مرحله نمونه برداری آن پایان یافته است.
طلاب همچنین گفت: به زودی با اعلام نتیجه نمونه برداری مبارزه با توتیاها آغاز می‌شود و در صورت پیشرفت سریع کارها، حدود پنج سال طول می‌کشد تا زیست بوم تعادل خود را باز یابد.

جزایر خارگ و خارگو در شمال استان بوشهر در خلیج فارس قرار دارد

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید