سهم ۵۰ درصدی ایران از دریاچه خزر

دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۰ بازدید
سهم ۵۰ درصدی ایران از دریاچه خزر
نماینده مردم سمیرم در مجلس دهم شورای اسلامی تاکیدکرد: سهم ۵۰ درصدی ایران از دریاچه خزر در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر محقق شود

اصغر سلیمی با اشاره به برگزاری اجلاس کارگروه ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر اظهار داشت: بعد از آنکه اتحادیه جماهیر شوروی به چند کشور تقسیم شد، سهم و مرز ایران در دریاچه خزر با مشکلاتی مواجه شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس ادامه داد: پیش از اینکه تقسیم شدن جماهیر شوروی، سهم ایران از دریاچه خزر 50 درصد بود اما کشورهای جدید تلاش کردند سهمی از دریاچه خزر داشته باشند.

وی گفت: ما بر این باور هستیم که سهم 50 درصدی ایران از دریاچه خزر باید مانند گذشته باقی بماند و سهم شوروی بین کشورهای جدید تقسیم شود، به این جهت با حضور در اجلاس کارگروه ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر تلاش می شود اهداف خود رامحقق کنیم.

این نماینده ادامه داد: از سوی دیگر باید وضعیت منابع طبیعی دریاچه خزر از جمله منابع نفتی، شیلات، آبزیان و خاوریار مشخص شود همچنین با آلودگی زیست محیطی دریاچه خزر رو به رو هستیم که انتظار می رود کشورها مسئولیت آلوده کردن دریاچه را بر عهده بگیرند و با توافقی که امضا می کنند به قوانین مشترک برای جلوگیری از آلودگی دریاچه خزر کمک کنند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد: انتظار داریم دستگاه دیپلماسی بتواند با مذاکره حق و سهم ایران را از دریاچه خزر محقق کند

منبع : خانه ملت

دیدگاه خود را بیان کنید