آب شیرین کن ها، آب خلیج فارس را شورتر کردند

چهار‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۵ بازدید
آب شیرین کن ها، آب خلیج فارس را شورتر کردند
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش ۱.۵ برابری شوری آب خلیج فارس گفت: آب شیرین کن ها و فعالیت های امسانی منشا افزایش آلودگی خلیج فارس است.

پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که امروز (10 خرداد) برگزار شد، زیست با اشاره به افزایش 1.5 برابری شوری آب خلیج فارس گفت: منشا این افزایش شوری، آب شیرین کن ها و فعالیت های انسانی است که باید کنترل شوند.


وی با بیان اینکه دمای آب خلیج فارس در 17 سال گذشته 2 درجه افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: طرح آلودگی 47 برابری خلیج فارس در مقایسه با سایر دریاها غیرعلمی است.

فرشچی با اشاره به آلودگی بالای ماهشهر و آلودگی برخی مناطق به فلزات سنگین، اذعان داشت: نمی توان آلودگی بخشی از دریای خلیج فارس را به کل منطقه تعمیم داد.

معاون محیط زیست دریایی با بیان اینکه پنج هزار و 800 کیلومتر ساحل به اضافه 3 محدوده دریایی بزرگ شامل خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر و 18 ارگان مرتبط به دریا در کشور وجود دارد، تصریح کرد: معاونت دریایی سازمان محیط زیست با این حجم کار ومحدودیت زیرساخت ها و نیروی انسانی پاسخگوی مسائل دریایی نیست.

فرشچی با بیان اینکه موضوع توسعه دریا محور چند سالی است که در کشور مطرح شده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع و در راستای مقابله با دریاخواری تاکید کرده اند.

70 درصد توسعه کشور در سواحل و استان های ساحلی

وی با بیان اینکه طبق چشم انداز برنامه ششم توسعه 70 درصد از توسعه کشور در سواحل و استان های ساحلی انجام خواهد شد، تاکید کرد: با ایجاد 30 تا 32 صنعت جدید در حوزه دریایی این توسعه انجام می شود. که البته این مدل توسعه به ایجاد زیرساخت های گسترده نیاز دارد.

سهم یک درصدی تولید دریایی از کل تولید کشور

فرشچی با بیان اینکه 90 درصد تجارت دنیا از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود که شامل70درصد ارزش تجاری است، خاطرنشان کرد: این درحالی است که سهم تولید دریایی ایران از کل تولید یک درصد است.


معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه 93 درصد واردات و صادرات از مرزهای دریایی کشور انجام می شود، اظهارداشت: 30 درصد از مرزهای کشور را مرز دریایی تشکیل می دهد.

خلیج فارس در کانون ذخیرگاه اصلی انرژی جهان و منطقه ژئوپلتیک خاورمیانه

وی با بیان اینکه قرار گرفتن خلیج فارس در کانون ذخیرگاه اصلی انرژی جهان و منطقه ژئوپلتیک خاورمیانه، آن را به منطقه ای حساس و قابل توجه تبدیل کرده است، تصریح کرد: حفاظت از این عرصه دریایی ارزشمند نیازمند همکاری تمام نهادها و ارگان های مرتبط با دریا است.

وی با بیان اینکه خلیج فارس و دریای عمان، دریایی نیمه بسته اند بنابراین امکان خودپالایی ندارند، خاطرنشان کرد: به علت بسته بودن میزان شوری و دما در آن افزایش یافته است.


فرشچی با اشاره به زیستگاه ها و تنوع زیستی متنوع و منحصربه فرد خلیج فارس، تصریح کرد: به دلیل حساسیت های منطقه در سال 2008 سازمان بین المللی دریایی، خلیج فارس و دریای عمان را منطقه ویژه معرفی کرد.


وی با اشاره به وجود بیش از 50 گونه آبسنگ های مرجانی در خلیج فارس و دریای عمان اذعان داشت: بررسی ها نشان می دهد برخی از آنها دارای ارزش دارویی به ویژه در درمان سرطان و ایدز هستند.


فرشچی یادآور شد: چند سال گذشته کشور کانادا درخواست کرد تا در این زمینه بر روی آبسنگ های مرجانی کار تحقیقاتی انجام دهد اما اکنون سازوکار این موضوع در کشور فراهم نیست زیرا نیاز به اعتبار دارد.


ورود 1/2 میلیون بشکه نفت به خلیج فارس و دریای عمان


فرشچی با بیان اینکه بر اساس تخمین راپمی سالانه حدود 1/2 میلیون شبکه نفت به علت نشت های طبیعی، حمل و نقل، تصادفات و قاچاق وارد خلیج فارس و دریای عمان می شود که تهدیدی برای این پهنه است.


وی بروز پدیده ریزگرد را از مشکلات بخش دریایی کشور به ویژه در خلیج فارس و دریای عمان عنوان کرد و افزود: پدیده ریزگردها همواره وجود داشته است اما طی چند سال اخیر بسیار افزایش یافته است.

فرشچی با بیان اینکه نشستن ریزگردها بر روی آبهای دریایی کشور موجب کدر شدن آب و در نتیجه سفید شدگی مرجان ها می شود، خاطرنشان کرد: ریزگردها موجب می شود تا اکسیژن کمتری به لایه های زیرین آب برسد در نتیجه موجب تلف شدن ماهیان و مهاجرت آنها از منطقه می شود.


معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به چالش های پیش روی خلیج فارس، خاطرنشان کرد: صید بی رویه، عدم نظارت بر فعالیت های صیادی، ترال کشی، عدم نظارت اصولی بر سکوهای صیادی، مدیریت نادرست پساب های مزارع پرورش ماهی، ورود گونه های غیر بومی با آب توازن کشتی ها، تخریب سواحل و جزایر و نابودی زیستگاه های ساحلی برخی از علل چالش های محیط زیستی این منطقه است.

وی مساله پسماندهای دریایی به ویژه پلاستیک ها یکی از مشکلات جدی برای محدوده های آبی کشور عنوان کرد و افزود: آبزیان پلاستیک ها را به عنوان غذا می خورند که مشکلاتی را برای آنها به همراه می آورد که باید مدیریت شود

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید