مدت قراردادهای آبزی پروران با شرکت آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی افزایش می یابد

یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۷۵ بازدید
مدت قراردادهای آبزی پروران با شرکت آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی افزایش می یابد

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: مدت قراردادهای آبزی پروران ماهیان گرمابی با شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی این استان از یک سال به سه سال افزایش خواهد یافت و این موضوع در دست پیگیری قرار دارد.

محمود صیادبورانی افزود: مهمترین مشکلی که در پیش روی تولید انواع ماهیان گرمابی استان زنجان قرار دارد، یک ساله بودن قراردادهایی است که مابین آبزی پروران و شرکت آب منطقه‌ای یا جهاد کشاورزی این استان منعقد می شود و قرار داد بیشتر از این موعد ممکن نیست.
وی تاکید کرد: اگر به دنبال راهکار قانونی باشیم باید مدت اجاره از یک سال به سه سال افزایش یابد که تحقق آن می تواند در عملیاتی شدن پتانسیل بالقوه تاثیرگذار باشد

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: در این استان 36 سد خاکی شناسایی شده که از این تعداد 30 سد تحت مدیریت جهاد کشاورزی و شش سد دیگر نیز تحت مدیریت شرکت آب منطقه‌ای استان قرار دارد.
صیادبورانی اظهارکرد: شش سد تحت مدیریت شرکت آب منطقه‌ای زنجان سدهای گلابر، میرزاخانلو و فیله خاصه به ترتیب در شهرستان ایجرود، طارم و زنجان ظرفیت تولید هزار و 580 تن ماهیان گرمابی در قفس را دارند.
وی تاکید کرد: سدهای حسن ابدال در زنجان، بوئین در سلطانیه، توده بین در ابهر و خندق لو در ماهنشان از سدهای تحت مدیریت جهاد کشاورزی استان زنجان هستند که سالانه ظرفیت تولید 280 تن ماهیان گرمابی در قفس را دارد.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: سدهایی که در پایان شهریور هرسال حداقل به عمق هفت متر آب داشته باشند، می تواند برای استقرار قفس در نظر گرفته شود.
صیادبروانی افزود: از بین 36 سد خاکی شناسایی شده در استان زنجان فقط هفت سد بیان شده در شش شهرستان استان زنجان حداقل به عمق هفت متر آب دارند و این سدها مستعد و دارای ظرفیت بالقوه برای پرورش انواع ماهیان گرمابی هستند.
وی یادآورشد: آبزی پروران علاقه مند برای پرورش انواع ماهیان گرمابی در قفس و سدهایی که تحت مدیریت آب منطقه‌ای است باید با این شرکت قرار داد یک ساله منعقد کنند.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: سدهایی که تحت مدیریت جهاد کشاورزی است باید با این دستگاه قرار داد پرورش انواع ماهیان گرمابی را منعقد کنند.
صیادبورانی اظهارکرد: هم اکنون فقط در سدهای گلابر در شهرستان ایجرود، بوئین در ابهر و خندق لو در ماهنشان ماهیان گرمابی تولید می شود.
وی تاکید کرد: با توجه به وجود پتاسیل و ظرفیت بالای پرورش ماهیان گرمابی در استان زنجان سرمایه گذاری در این بخش وجود ندارد و تعداد قفس‌ها برای پرورش این گونه آبزی کم است.
مدیر امورشیلات و آبزیان استان زنجان گفت: هم اکنون افزایش مدت زمان انعقاد قرارداد بین آبزی پروران با شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان در دست پیگیری قرار دارد.
ماهیان تولیدی استان زنجان انواع ماهیان گرم آبی اعم از کپور معمولی، سرگنده، نقره ای و علفخوار، ماهیان خاویاری، میگوی آب شیرین و شاه میگو و ماهیان سردآبی شامل قزل آلا و آزاد دریای خزر است.
این استان در تولید انواع ماهیان گرم آبی و گونه قزل آلا از نوع سردآبی فعالیت دارد.
دسترنج آبزی پروران سخت کوش استان زنجان به کشور عراق صادر می شود.
این استان در منطقه شمالغرب کشور در مقایسه با استان هایی که در این منطقه از منابع آبی چند برابری برخوردار هستند، رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی را به خود اختصاص داده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید