اداره محیط زیست زابل پیگیر دریافت حق آبه زیست محیطی تالاب هامون شد

سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۹ بازدید
اداره محیط زیست زابل پیگیر دریافت حق آبه زیست محیطی تالاب هامون شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست زابل گفت: این اداره پیگیر دریافت حق آبه زیست محیطی تالاب بین المللی هامون از محل چاه نیمه های سیستان شد

الهام آبتین روز دوشنبه اظهار داشت: بدلیل اهمیت تالاب بین المللی هامون در ابعاد اکولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و ارتباط مستقیم با معیشت مردم رها سازی آب از چاه نیمه های سیستان امری مهم و ضروری است.
وی تصریح کرد: حق آبه زیست محیطی تالاب بین المللی هامون از محل چاه نیمه ها در طول سال 60 میلیون مترمکعب پیش بینی شده است که رها سازی این میزان آب در فصول مختلف سبب زادآوری، تولید مثل و جوجه ریزی پرندگان می شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست زابل افزود: احیا زیستگاه پرندگان و آبزیان از طریق دریافت حق آبه زیست محیطی تالاب هامون از اهداف اصلی محیط زیست این شهرستان است.
آبتین ادامه داد: برای نخستین بار در سال گذشته از محل چاه نیمه ها حق آبه زیست محیطی به تالاب هامون اختصاص پیدا کرد به طوری که پیگیری های لازم برای دریافت نوبت بعدی از سوی محیط زیست انجام می شود.
وی گفت: تالاب بین المللی هامون در نخستین روزهای سالجاری بعنوان ذخیره گاه زیستکره در سازمان جهانی یونسکو ثبت شده است و الزامات بین المللی ویژه ای برای احیا و حفاظت آن دیده شده است.
وی افزود: نقش مردم در حفظ تالاب هامون یکی از فاکتورهای مهم در سازمانهای بین المللی محسوب می شود.
تالاب هامون واقع در شمال سیستان و بلوچستان از رودخانه هیرمند آبگیری می شود.
رودخانه هیرمند از کوههای بابایغما در مرکز افغانستان سرچشمه گرفته و پس از طی افزون بر هزار کیلومتر به مرز ایران در منطقه سیستان و پس از آن در تالاب هامون سرازیر می شود.
شهرستان هیرمند واقع در 240 کیلومتری شمال زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و هم مرز با کشور افغانستان است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید