کمبود اکسیژن در اقیانوس‌ها، تهدید جدی برای آبزیان

دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۱ بازدید
کمبود اکسیژن در اقیانوس‌ها، تهدید جدی برای آبزیان
سازمان ملی مطالعات جوی در آمریکا (NCAR) اعلام کرد: تا سال 2030 اقیانوس‌ها با کاهش هشداردهنده سطح اکسیژن روبرو می‌شوند
در این بررسی آمده است کاهش اکسیژن اقیانوس‌ها و رسیدن آن به سطح هشدار تا سال 2030 زندگی دریایی و همچنین منابع انسانی را با تهدید روبه‌رو می‌کند.

در حال حاضر در نتیجه تغییرات اقلیمی حتی دیواره بزرگ مرجانی دچار سفیدشدگی شده‌ اما این تنها مشکل به وجود آمده بر اثر تغییرات آب و هوایی نیست.

وضعیت نامناسب جوی و گرم شدن آب به کمبود اکسیژن در منابع آبی منجر می‌شود. در بررسی سازمان ملی پژوهش‌های جوی آمده است: آب و هوای گرم می‌تواند به تدریج اکسیژن اقیانوس‌ها را کاهش داده و تنفس را برای ماهی‌ها، خرچنگ‌ها، ستارگان دریایی و دیگر موجودات سخت کند.

"متیو لانگ" یکی از محققان این مرکز گفت: کمبود اکسیژن در اقیانوس‌ها یکی از عوارض جانبی جدی گرم شدن اتمسفر است و تهدید اصلی برای زندگی دریایی به حساب می‌آید.

محققان، کاهش سطح اکسیژن در اقیانوس‌ها را براساس ترمودینامیک توضیح می‌دهند. در واقع آب سرد می‌تواند گاز حل نشده بیشتری را نسبت به آب گرم در خود حفظ کند. همچنین همانطور که اتمسفر گرم دمای سطح اقیانوس‌ها را بالا می‌برد، میزان اکسیژن کاهش می‌یابد.

مشکل مربوط به کاهش ذخیره اکسیژن به شدت زندگی دریایی را تهدید می‌کند. ماهی‌ها و دیگر موجودات دریایی به دلیل وجود اکسیژن در آب زنده می‌مانند و تغییرات اصلی در محیط زیست بر توانایی آنها برای ادامه حیات تاثیر می‌گذارد.

به گزارش نیچر ورلد نیوز، کارشناسان با بیان اینکه تاثیر حیاتی و قابل تشخیص کاهش سطح اکسیژن اقیانوس‌ها بر آبزیان در سال 2030 به بیشترین میزان می‌رسد، اظهار داشتند: نقش میزان اکسیژن در تنظیم سوخت و ساز و فرآیند زیست زمین شیمیایی حیات دریایی و اقیانوس‌ها حائز اهمیت است

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید