واردات میگو مولد در راستای اصلاح کیفیت تولید

چهار‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۴ بازدید
واردات میگو مولد در راستای اصلاح کیفیت تولید
در حالی که کشور به خودکفایی در زمینه میگو رسیده اما صحبت از واردات میگو مولد از دیگر کشورها است که به عقیده کارشناسان این اتفاق در راستای اصلاح نژاد و کیفیت تولید میگو انجام می‌شود
در چند وقت اخیر مرتضی بحرانی، مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر از واردات 4 هزار قطعه میگوی مولد خبر داده بود که برای بسیاری جای سؤال بود با وجود خودکفایی در تولید و پرورش میگو در کشور چرا این میزان میگوی مولد از کشور آمریکا وارد شده است.

برخی از افراد بر این باورند با توجه به سیاست‌های کلی کشور واردات میگو از آمریکا به نوعی به خروج ارز از کشور دامن زده و کاری بیهوده است.

اما نکته قابل توجه در این واردات آن است که میگوی مولد به کشور وارد شده و میگوی مولد می‌تواند به چرخه تولید و پرورش میگوی کشور کمک شایانی کند، در این رابطه رئیس اتحادیه آبزیان خوزستان با بیان اینکه در پرورش میگو نیاز به واردات میگو مولد است، گفت: در تولید و پرورش میگو رفته رفته کیفیت تولید و رشد میگو کاهش می‌یابد که این مشکل با واردات میگو مولد رفع خواهد شد.

محمد معلم در گفتگو با میزان، اظهار کرد: در سطح دنیا معدود کشورها تنها به پرورش میگو مولد می‌پردازند که با اصلاحات ژنتیکی میزان رشد، سن و سایز میگو را تحت تغییر قرار می‌دهند، این عمل از آن رو انجام می‌شود تا با گذشته زمان کیفیت رشد و تولید میگو در سطح دنیا کاهش نیابد.

وی ادامه داد: نسل‌های متولد شده از نسل اولیه میگو مولد با گذشته زمان سایز و رشد کمتری خواهد داشت که این موضوع از کیفیت میگو پرورش یافته می‌کاهد.

او با تاکید بر اینکه نیاز است تا هر پنج سال یکبار میگو مولد به چرخه تولید و پرورش وارد شود، خاطرنشان کرد: تمام کشورها به پرورش میگو مولد نمی‌پردازند و این دسته از فعالیت‌ها نیاز به هزینه و سرمایه بسیاری دارد.

معلم در رابطه با تولید و صادرات میگو کشور، گفت: عمده حجم تولید و پرورش میگو ایران به کشورهای عربی، آسیایی و اروپایی صادر می‌شود و این در حالی است که حجم تولید داخلی کفاف نیاز کشور را می‌دهد.

وی بیان کرد: در حال حاضر میگو آنچنان در سبد غذایی کشور نیست و میانگین مصرف میگو در ایران بسیار کمتر از نرخ جهانی است که پیش بینی می‌شود با افزایش حجم تقاضا در بازار داخلی کشور نیز با مشکلی روبرو نخواهد شد

منبع : میزان

دیدگاه خود را بیان کنید