تنها موجود زنده دریاچه ارومیه پس از 3 دهه به مرحله شکوفایی رسید

شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۱۲۴ بازدید

تنها موجود زنده دریاچه ارومیه پس از 3 دهه به مرحله شکوفایی رسید

رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروری دریاچه ارومیه دانشگاه ارومیه گفت: پس از سه دهه، تنها موجود آبزی بزرگترین دریاچه شور ایران به مرحله شکوفایی رسید.

ناصر آق در ارومیه اظهار کرد: با توجه به کم آبی دریاچه ارومیه طی سالهای گذشته و غلظت بالای نمک در این دریاچه، آرتمیاها که به حالت سیست بودند، با بارش‌های خوب امسال، زنده شده و به مرحله شکوفایی رسیدند.

وی تصریح کرد: امسال سال خوبی برای آرتمیاست، به طوری که آب دریاچه ارومیه پر از این موجودات ریز ولی ارزشمند است.

رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروری دریاچه ارومیه دانشگاه ارومیه خاطرنشان کرد: آرتمیا به صورت سیست، سال‌های سال در شرایط نامساعد دریاچه ارومیه زنده مانده و در سال‌های پرآبی قادر به جوانه زدن است.

آق با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته ورودی آب به دریاچه ارومیه مطلوب بوده، گفت: در حال حاضر شرایط زیست آرتمیا در جنوب دریاچه ارومیه به دلیل ورود ۹۰ درصدی آب از این قسمت، بهتر از سایر قسمت‌هاست.

آرتمیا جانداری است سخت پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند و به عنوان نیاز اصلی صنعت آبزی‌پروری دارای اهمیت اقتصادی و زیست محیطی فراوانی است.

دریاچه ارومیه از مهمترین زیستگاه‌های آرتمیا در ایران است که در صورت مدیریت صحیح می‌تواند یک تحول در اقتصاد استان آذربایجان غربی ایجاد کند.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید