صید قاچاق یکهزار و 500 تن ماهی در مازندران

یک‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
صید قاچاق یکهزار و 500 تن ماهی در مازندران

مدیرکل شیلات مازندران گفت که در فصل صید گذشته قاچاقچیان حدود یکهزار و 500 تن معادل یک سوم فعالیت کاری مجموعه صیادان دارای مجوز استان ماهی از دریای خزر صید کردند

حسینعلی رستمی صید مجاز ماهیان استخوانی دریای خزر در فصل گذشته را حدود چهار هزار و 500 تن اعلام کرد. وی گفت : صید قاچاق آبزیان دریای خزر قابل انکار نیست و مقابله جدی با آن هم به تجهیزات و امکانات بیشتر و پیشرفته تر نیاز دارد.

رستمی افزود : هر چند یگان حفاظت آبزیان شیلات و نیروی انتظامی در محافظت از انفال دریای خزر همکاری و ماموریت های زیادی را هر ساله انجام می دهند ، اما واقعیت این است که امکانات و تجهیزات قاچاقچیان در دریای خزر زیاد است .
وی گفت : ارزش بالای صید ماهیان خاویاری و دیگر گونه های نادر دریای خزر هم انگیزه قاچاقچیان را برای حضور در دریای خزر افزایش داده و مقابله با آنان را با امکانات موجود مشکل تر می کند.
فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران از بیستم مهر ماه هر سال آغاز می شود و تا اواخر فروردین سال بعد ادامه می یابد.
ماهی سفید ، کفال و کپور سه گونه مهم ماهیان استخوانی دریای خزر هستند و معیشت بیش از چهار هزار و 200 نفر عضو تعاونی صیادی پره مازندران هم به صید این گونه ها در هفت ماه سال وابسته است.
مدیرکل شیلات مازندران حفاظت از ذخایر آبزیان به ویژه انواع ماهیان استخوانی دریای خزر را مهم توصیف کرد و گفت : تکثیر و رها کردن 65 میلیون قطعه بچه ماهی سفید با وزن حدود 9 گرم در 22شاخه از رودخانه های شیلاتی استان که از امروز شروع شد ، با همین هدف صورت می گیرد.
وی افزود : رها کردن بچه ماهی در رودخانه ها در واقع مرحله کشت دریای خزر محسوب می شود.
** انقراض ماهیان استخوانی در نبود تکثیر مصنوعی
مدیرکل شیلات مازندران گفت : در حالی امروز رودخانه های استان برای تخم ریزی طبیعی ماهیان دریای خزر آلوده است که در سال 1305 فقط از رودخانه تجن ساری بیش از پنج هزار تن ماهی صید می شد.
وی افزود : با توجه به وضعیت اسفبار رودخانه های مازندران ، اگر تکثیر مصنوعی و بازسازی ذخایر آبزیان صورت نگیرد ، با از بین رفتن گونه های ماهیان موجود در این دریا مواجه خواهیم شد.
رستمی گفت : اکنون ماهی سفید 80 درصد صید ماهیگیران مازندران را از دریای خزر تشکیل می دهد و این امر تنها به دلیل تکثیر مصنوعی و رها سازی آن در رودخانه های استان است.
وی افزود : هر چند صید ماهی کفال در یک دهه اخیر تا 90 درصد کاهش یافته است ، اما این گونه ماهی همچنان در دریا به صورت طبیعی زاد آوری می کند. مدیرکل شیلات مازندران توجه به تکثیر مصنوعی و باز سازی دیگر گونه های آبزیان دریای خزر را ضروری دانست و گفت : امروزه دانش فنی شیلاتی پیشرفت خوبی کرده است و باید با سرمایه گذاری مناسب ، ضمن افزایش تولید ، زمینه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان را فراهم کرد.
وی با اشاره به اینکه امسال برای تکثیر و تولید بچه ماهی سفید 10 میلیارد ریال هزینه شده است، افزود : اگر 10 درصد این گونه ماهی در فصل صید آینده در تورهای ماهیگیران استان بیفتد ، توجیه اقتصادی خوبی دارد و این کار دولت در واقع حمایت از اقشار ضعیف جامعه و در راستای اقتصاد مقاومتی است.
سالانه حدود 75هزار تن انواع ماهی در مازندران تولید می شود

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید