سهم بخش های مختلف در آلوده سازی رودخانه های مازندران مشخص می شود

یک‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۳ بازدید
سهم بخش های مختلف در آلوده سازی رودخانه های مازندران مشخص می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از آغاز مطالعات سهم بری بخش های مختلف در آلوده سازی رودخانه های استان خبر داد

ناصر مهردادی روز یکشنبه افزود: با اتمام مطالعات ، سهم فاضلاب شهری ، صنعتی ، سموم و کود کشاورزی ، برداشت بی رویه شن و ماسه و تجاوز به حریم رودخانه ها در آلوده سازی آنها مشخص و به صورت رسمی اعلام خواهد شد.
وی با اظهار این که در حال حاضر فقط سه رودخانه سردآبرود ، هراز و چالوس در مازندران رودخانه های حفاظت شده به شمار می روند ، گفت : این رودخانه های مهم شیلاتی نسبت به دیگر رودخانه های استان شرایط مناسب تری از نظر آلایندگی دارند

بر اساس آمار شرکت آب منطقه ای مازندران حدود 120 شاخه رودخانه دائمی و فصلی در استان جریان دارد که 22 شاخه آن رودخانه شیلاتی هستند.
** مشکل جدی خودپالایشی در میاندست
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اثرات منفی ناشی از آلاینده ها روی آب و آبزیان رودخانه های استان را بالا دانست و گفت : بیشتر رودخانه ها در میاندست با مشکلات جدی خود پالایشی مواجه هستند.
وی افزود : بررسی های اولیه نشان می دهد که هنوز رودخانه های مازندران در بالا دست توان خود پالایی را دارند ، چرا که در مناطق بالا دست مشکلات به مراتب کم است و یا وجود ندارد ، ولی در میان دست دچار مشکلات جدی زیست محیطی هستیم.
مهردادی با این صف گفت که شرایط برای بازیابی و خود پالایی رودخانه های مازندران هنوز از دست نرفته است و تاکید کرد : با انجام مطالعات و مشخص شدن سهم بری بخش های مختلف در آلوده سازی رودخانه ها ، می توان ضمن برخورد ، برنامه ریزی و پیگیری جدی تری را انجام داد.
وی وجود واحدهای پرورش ماهی در رودخانه های مازندران را نیز از عوامل آلاینده ساز رودخانه ها دانست و گفت : در این تعریف خود شیلات نیز در آلوده سازی رودخانه ها سهم دارد.
** شکل گیری پایش رودخانه ها در دولت یازدهم
مهردادی شکل گیری تیم نظارت و پایش رودخانه را مربوط به دولت یازدهم دانست و اظهار داشت : این تیم همزمان با آغاز به کار دولت تدبیر و امید در مازندران شکل گرفته و شبانه هم فعالیت دارد.
وی افزود : بر این اساس تاکنون اخطاریه های زیست محیطی را به واحدهای صنعتی مشکل دار ابلاغ کرده ایم و واحدهایی که در فهرست آلاینده زیست محیطی قرار می گیرند ، باید خسارت های ناشی از بی توجهی به مسائل زیست محیطی را باید بپردازد.
او ادامه داد : فشار هایی که در دولت یازدهم روی واحدهای صنعتی آلاینده ساز وارد کرده ، سبب شد تا در برخی از موارد تصحیح فراینده تولید و یا شکل گیری ممیزی زیست محیطی واحد های صنعتی را شاهد باشیم.
مهردادی با اظهار این که 95 درصد مجوزهای زیست محیطی استان مثبت است ، گفت : نگاه سختگیرانه محیط زیست مازندران برای 2 و یا 3 سال نیست بلکه برای آیندگان است.
وی افزود : بر اساس آمار صنعت، معدن و تجارت مازندران فقط حدود چهار درصد مشکلات توسعه ای استان در حوزه صنعت و معدن مربوط به محیط زیست است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید