نفوذ ماهی تیلاپیا به آبگیرهای طبیعی فارس نسل ماهیان بومی را تهدید می کند

یک‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۸ بازدید
نفوذ ماهی تیلاپیا به آبگیرهای طبیعی فارس نسل ماهیان بومی را تهدید می کند

اکولوژیست و عضو هیئت علمی و پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس در مورد نفوذ ماهی تیلاپیا به استخرهای پرورش ماهی ، آبگیر های طبیعی و سرچشمه ها و رودخانه های فارس بیان داشت : نفوذ این گونه ماهی که عمدتا از چین وارد شده است می تواند تهدیدی برای نابودی گونه های ماهی محلی و بومی استان فارس و همچنین از بین رفتن ماهی قزل آلا و کپور ماهیان باشد

دکتر مهرداد زمان پور در جریان بازدید خبرنگاران از سرچشمه های رودخانه کُر و دریاچه سد درود زن در شمال استان فارس بیان داشت : اصل این ماهی آفریقایی است و در کشور چین و کشورهای آسیای شرقی نیز پرورش یافته و متاسفانه وارد اّبگیرهای استان فارس شده است و می تواند نسل گونه های بومی را منقرض کند .
به گفته این پژوهشگر و زیست بوم شناس ، ماهی تیلاپیا با اقلیم بومی کشور ما سازگاری ندارد و پرورش آن به جز مقدار محدودی در استان یزد از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مجوز ندارد اما در برخی از مناطق استان فارس اکنون شاهد پرورش غیر مجاز آن و ورود این گونه غیر بومی به آبگیرها هستیم .

عضو هیئت علمی و پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس در ادامه بیان داشت : تغذیه این گونه آبزی با مدفوع شتر و فضولات چارپایان و حتی مدفوع انسان باعث شده است که سلامت مصرف آن از سوی کارشناسان مورد تردید قرار گیرد ، هر چند تیلاپیا خوش خوراک ، کم تیغ و خوش پخت است اما زیاده روی در مصرف آن از سوی کارشناسان سلامت هم توصیه نشده است .
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: تیلاپیا می تواند با نابودی زیستگاه گونه های کپور و قزل آلا هر چیز خوراکی را که در آبگیرها وجود داشته باشد ببلعد، از لارو حشرات تغذیه و چرخه زیستی را به طور کامل دچار اختلال کند .
زمان پور گفت: متاسفانه در شرایط کنونی ما شاهد رشد سریع این گونه غیر بومی در آبگیرهای هفت برم ، سد درود زن ، برم شور ، سرشاخه های رودخانه کر و سیوند ، دریاچه های آبدار پشت سدهای فارس، رودخانه شش پیر و بسیاری دیگراز مناطق و آبگیرهای فارس هستیم .
وی ادامه داد : در سال های قبل نیز اشتباه پرورش خاویار در برخی از آبگیرهای فارس رخ داد که متاسفانه در همان سالها ما مضرات این نوع پرورش ماهی را شاهد بودیم و اکنون تیلاپیا در این آبگیرها نفوذ کرده و نسل گونه های بومی فارس را تهدید می کند .
این پژوهشگر و اکولوژیست با بیان اینکه برخی از شرکت های آبزی پروری با برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی نحوه پرورش تیلاپیا را آموزش می دهند گفت : آموزش برای پروراندن تیلاپیا خیانت به اقتصاد استان فارس و گام نهادن در مسیر نابودی زیست بوم ها و خلاف قوانین زیست محیطی است و مسئولان استان باید با برگزاری این نوع همایش های آموزشی مخالفت و ممانعت کنند .
تیلاپیا از جمله ماهیانی است که بخوبی فیله می شود و گوشتش تیغ ندارد. البته در مقایسه با بسیاری از ماهی های پرورشی و دریایی پرطرفدار در ایران مثل قزل آلا یا ماهی سفید، فاقد طعم و مزه ای است که از ماهی انتظار می رود، اما بی تیغی فیله آن و همین طور نزدیکی مزه آن به مزه گوشت مرغ موجب شده تا از بازار خوبی در ایران برخوردار باشد.
بر اساس آخرین آمارهای فائو سالانه چهارمیلیون تن تیلاپیا تولید می شود که در این بین چین با 36 درصد از سهم تولید، همچون دیگر تولیدات شیلاتی اش در رتبه یکم جهان قرار دارد.
پس از چین، مصر، اندونزی، برزیل، تایلند، بنگلادش، فیلیپین، تایوان​ و ویتنام در رتبه های بعدی از نظر حجم پرورش تیلاپیا قرار دارند؛ کشورهایی که از نظر اقلیمی، اقلیم حاره ای یا تحت حاره ای دارند یا در مناطقی از آنها شرایط گرمسیری بخوبی مهیاست.
کشور آمریکا عمده ترین واردکننده این نوع ماهی است و بزرگ ترین بازار مصرف تیلاپیا در جهان دارد .
پیش بینی فائو نشان می دهد تا سال 2030، حجم تولید تیلاپیا در جهان تا حدود 15 میلیون تن افزایش خواهد یافت که نیمی از آن را چین تولید خواهد کرد.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید