بالا بودن سود تسهیلات مشکلی بر سر راه شیلات خراسان‌جنوبی

دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۳ بازدید
بالا بودن سود تسهیلات مشکلی بر سر راه شیلات خراسان‌جنوبی

مدیر امور شیلات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: یکی از مشکلات بخش شیلات استان بالا بودن سود تسهیلات به ویژه در زمینه مکانیزاسیون است

محمدمهدی سعیدی در بیرجند با بیان اینکه خراسان جنوبی یکی از هشت استان کشور بوده که مستعد پرورش ماهی تیلاپیا است، اظهار داشت: با توجه به اینکه منابع آبی خراسان جنوبی به آب‌های وحشی راه ندارد مستعد برای پرورش ماهی تیلاپیا است ولی در حال حاضر به سبب مشکلات زیست محیطی این ماهی در استان پرورش نمی‌یابد و سازمان شیلات ایران پیگیر است که بتواند مجوزهای لازم برای پرورش این‌گونه ماهی را در برای این استان بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین خرچنگ دراز آب شیرین نیز از گونه‌هایی است که می‌تواند در خراسان جنوبی پرورش یابد.

مدیر امور شیلات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های بخش شیلات استان را انجام مطالعات بهره‌برداری بهینه از منابع آبی و پتانسیل‌های آبزی‌پروری موجود دانست و افزود: همچنین شناسایی استعدادهای پرورش دیگر آبزیان، ماهی‌دار کردن منابع آبی استان، احداث استخرهای ذخیره آب کشاورزی به صورت دو منظوره ضمن مکانیزاسیون آن‌ها در راستای افزایش تولید در واحد سطح و ترویج در راستای توسعه فرهنگ تولید و مصرف آبزیان از دیگر برنامه‎های بخش شیلات استان است.

سعیدی با اشاره به استخرهای دو منظوره، گفت: این نوع استخرها در واقع در سر مزارع کشاورزی احداث می‌شوند که تنها از لحاظ شکل هندسی کمی با استخرهای معمولی متفاوت هستند که از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به شیب‌بندی کف و خروجی از کف اشاره کرد.

وی افزود: هدف از احداث استخرهای دو منظوره تولید پروتئین، کسب درآمد، اشتغال‌زایی، غنی کردن منابع آبی و حذف برخی از کودهای شیمیایی برای کشاورزی و حرکت به سمت تولید محصولات ارگانیک است


نبود بازارچه فروش آبزیان در خراسان جنوبی

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یکی از مشکلات بخش شیلات استان را دوری از مرکز تکثیر ماهیان گرمابی کشور عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به این موضوع تهیه بچه ماهی گرمابی برای پرورش‌دهندگان ماهی در استان مشکل بوده و به همین دلیل مدیریت شیلات استان نسبت به تهیه و توزیع این‌گونه ماهی اقدام می‌کند.

سعیدی تصریح کرد: عدم وجود کارخانه تولید غذای کنسانتره ماهی و تهیه آن از دیگر استان‌ها و نبود نمایندگی خاصی در این زمینه، بالا بودن سود تسهیلات در بخش شیلات استان به ویژه در زمینه مکانیزاسیون، نبود بازارچه فروش آبزیان در مرکز استان و نبود مرکز تفریخ تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا و مرکز تکثیر بچه ماهی گرمابی از دیگر مشکلات بخش شیلات استان است.

وی با بیان اینکه تسهیلات مکانیزاسیون با سود 18 درصد بوده بنابراین پرورش‌دهندگان ماهی در استان رغبتی برای دریافت این تسهیلات ندارند، گفت: همچنین تسهیلات فنی و اعتباری که برای بحث ساخت، توسعه و تجهیز واحدهای پرورش ماهی با سود حدود 10 درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود و این افراد می‌توانند به مدیریت‌ جهاد کشاورزی شهرستان‌های خود مراجعه تا نسبت به معرفی آنها برای دریافت تسهیلات اقدام شود.

وجود 637 استخر دو منظوره برای پرورش ماهی در خراسان جنوبی

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: در سال گذشته یک شیوه‌نامه اداری اجرایی با امضاء رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهیه و به تمامی شهرستان‌ها ابلاغ شد که بر اساس آن میزان تناژ در متر مربع برای هر گونه ماهی، حداقل متراژ مورد نیاز، حداقل عمق مورد نیاز، سیکل کاری مراجعه‌کننده و سایر فاکتورها برای ساخت استخر تعریف شده باشد و در ابتدای امر کارشناس شیلات نسبت به بازدید از محل اقدام کرده و در صورتی که محل مورد نظر مستعد برای پرورش ماهی باشد ارباب‌رجوع استخر را به صورت دو منظوره احداث و در صورتی که شرایط پرورش را نداشته باشد استخر به صورت تک منظوره ساخته شود.

سعیدی با اشاره به اینکه در بحث کپورماهیان استقبال زیادی در استان شده است، افزود: نسبت به سال گذشته استقبال خوبی در زمینه توزیع بچه ماهی کپور شده اما چون اعتبار برخی از شهرستان‌ها پایین بوده نتوانستیم این گونه بچه ماهی را در بین تمام متقاضیان توزیع کنیم.

وی از وجود 637 استخر دو منظوره در استان خبر داد و ادامه داد: از این تعداد 560 استخر ماهی کپور و حدود 77 استخر قزل‌آلا پرورش می‌یابد.

اختصاص 219 میلیون تومان اعتبار برای بخش شیلات خراسان جنوبی

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در ارتباط با بکارگیری دانش نوین در بخش شیلات استان گفت: بحث آبزی‌پروری نوین با مکانیزاسیون کردن استخرها برای افزایش تولید در واحد سطح پیگیری که در این زمینه از هواده‌های اسپلش، هواده فورس و هواده بلوئر در استان استفاده می‌شود.

سعیدی یادآور شد: با توجه به اینکه در خراسان جنوبی منابع آبی با دبی بالا نداریم با استفاده از یک سری دستگاه‌ها مانند اکسیژن‌ساز و سایر موارد برای پرورش ماهی کمک گرفته می‌شود که این دستگاه‌ها هزینه‌های بالاتری دارند که برای پرورش‌دهندگان ماهی در استان توجیه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های استان در راستای افزایش اعتبارات بخش شیلات تلاش فراوانی کرده‌اند، اضافه کرد: اعتبارات بخش شیلات استان در سال 94-93 به میزان 219 میلیون تومان رسیده که این میزان نسبت به سال 92-93 که 160 میلیون تومان بوده افزایش یافته است.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در مورد تولید خاویار در استان گفت: ماهی خاویار یک نوع ماهی گرمابی بوده و شرایط پرورش این نوع ماهی در استان وجود دارد ولی به دلیل اینکه از زمان رهاسازی این نوع بچه ماهی تا زمان استحصال هشت تا 10 سال طول می‌کشد بنابراین استقبال برای پرورش خاویار در استان وجود ندارد

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید