رزمایشهای دریایی با هماهنگی سازمان محیط زیست برگزار می شود

دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۰ بازدید
رزمایشهای دریایی با هماهنگی سازمان محیط زیست برگزار می شود

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برگزاری رزمایشهای دریایی مشکلاتی را برای محیط زیست دریایی ایجاد می کند بر این اساس قرار شد ازاین پس مانورها با هماهنگی و حضور سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شود

پروین فرشچی روز دوشنبه در نشست خبری افزود:برگزاری مانورهای دریایی سبب مرگ و میر آبزیان می شود از این رو هماهنگی های لازم برای حضور سازمان حفاظت محیط زیست در این تصمیم گیری انجام شده است

*** انجام طرح انتقال آب بین حوضه ای آخرین راهکار
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نظر ما در سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به اجرای طرح انتقال آب بین حوضه ای این است که اگر تمام راهها مانند تصفیه ، بازچرخانی و مدیریت منابع جواب نداد، به عنوان آخرین راهکار اجرا شود زیرا علاوه بر آسیب های زیست محیطی توجیه اقتصادی هم ندارد و قیمت یک لیتر آب بسیار افزایش می یابد، همچنین موجب مناقشات اجتماعی می شود.
وی درباره انتقال آب خلیج فارس و دریاب عمان به استان های مرکزی اظهار کرد: پیش بینی شده است که در سال اول آب شیرین کن ها 200 میلیون متر مکعب آب را شیرین کنند و در سال های بعد به 400 میلیون متر مکعب افزایش یابد.
فرشچی افزود: جانمایی آب شیرین کن های این طرح مورد موافقت سازمان حفاظت محیط زیست قرار نگرفته است ، به عنوان مثال نظرشان این بود که در نزیک نیروگاه نکا ایجاد شود در حالی که آن منطقه مکان مناسبی برای ایجاد آب شیرین کن ها نیست زیرا مساله نابودی جنگل ها و گونه های بومی مطرح است.
وی اظهار کرد: اکنون ایران نسبت به کشورهای دیگر آب شیرین کن های زیادی ندارد که اگر طرح انتقال آب عمان به فلات مرکزی اجرا شود قطعا مشکلات محیط زیستی بیشتر خودشان را نشان خواهند داد، دیگر کشورها زیستگاه های ما را ندارند و آنها بیشتر کویری و خشک هستند.

*** تولید 25 درصد زباله کشور در استان های ساحلی
وی اظهار کرد: روزانه 14 هزار تن زباله در استان های ساحلی کشور تولید می شود که حدود 25 درصد از کل زباله های کشور است که حجم بسیار زیادی از آنها کاملا غیربهداشتی دفع و وارد دریا می شوند.
فرشچی افزود: همچنین قرار بود وزارت نیرو برای شهرهای بالای 30 خانوار تصفیه فاضلاب راه اندازی کند که تاکنون این کار ساماندهی نشده است از این رو رها کردن فاضلاب به داخل دریا عواقب محیط زیستی زیادی به همراه دارد.
وی اظهار کرد: در بوشهر 49، خوزستان 22 ، سیستان و بلوچستان 12 و هرمزگان 66 سکونتگاه وجود دارد که حجم زیادی از پساب های آنها به طور مستقیم وارد رودخانه ها و به دنبال آن خلیج فارس و دریای عمان می شود، به عنوان مثال پساب 19 سکونتگاه بوشهر مستقیم وارد رودخانه می شود.

*** نادیده گرفتن هزینه های زیست محیطی در طرح های توسعه ای
وی گفت: در اجرای طرح های توسعه ای هزینه های زیست محیطی دیده نمی شود در حالی که باید برای اکوسیستم های خود ارزش گذاری کنیم که جزو برنامه های مهم سازمان محیط زیست است.

*** کمیته ملی کشند قرمز فلج است
فرشچی اظهار کرد: با توجه به افزایش بروز پدیده کشند قرمز در آبهای کشور کمیته ای ملی متشکل از نهادهای مرتبط از جمله سازمان های حفاظت محیط زیست و شیلات تشکیل شده است اما به جرات می گویم که کمیته فلج است و کاری اساسی انجام نمی دهد.
وی افزود: ماهانه عکس های زیادی از بروز پدیده کشند قرمز از راپمی به سازمان محیط زیست می رسد که با این حساب جا دارد این کمیته با جدیت بیشتری کار کند.

*** ساخت و ساز جزایر مصنوعی زنگ خطر محیط زیست دریایی
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ساخت و ساز جزایر مصنوعی در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز مطرح است که البته ایران نیز این کار را آغاز کرده است که زنگ خطری برای اکوسیستم های دریایی است.
وی افزود: به علت نزدیک بودن کشورها به همدیگر ، هر کشوری که هر اقدامی در آبهای خود انجام می دهد بر روی کشور دیگر نیز تاثیر می گذارد.

*** عدم موفقیت ایران در دریافت خسارات محیط زیستی ناشی از جنگ
وی گفت: در حمله عراق به کویت در سال 1370 حدود 8 تا 10 میلیون بشکه نفت وارد خلیج فارس شد و 788 حلقه چاه به مدت 8 تا 10 ماه به طور مداوم می سوخت که دوده زیادی وارد این پهنه آبی کرد که موجب حساسیت جهان شد اما در جنگ تحمیلی با ایران هیچ کشوری عکس العملی نشان نداد.
فرشچی افزود: ما در دادگاه های بین المللی موفق به دریافت خسارات زیست محیطی ناشی از جنگ تحمیلی نشدیم چون داده های قبل و بعد جنگ را نداشتیم بنابراین باید پایش های منظم و مداومی در منطقه داشته باشیم.

*** تهیه سند توسعه دریایی
وی گفت: 18 نهاد دریایی در کنار هم سند توسعه دریایی را تهیه و تدوین کردند که شورای انقلاب فرهنگی آنرا تصویب کرده است که زیر نظر رییس جمهوری فعالیت خواهد کرد ، همچنین سند توسعه فناوری های دریایی و سند توسعه گردشگری دریایی نیز تهیه شده است.

*** عضویت ایران در 50 پروتکل
فرشچی گفت: ایران در حدود 50 پروتکل محیط زیستی منطقه ای و بین المللی عضو است که بهتر است برای اجرای بندهای این پروتکل ها یک مرکز منسجم ایجاد شود

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید