وجود ذخایر ارزشمند ساردین‌ماهیان در آب‌های هرمزگان

یک‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۳ بازدید
وجود ذخایر ارزشمند ساردین‌ماهیان در آب‌های هرمزگان

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: بررسی‌های پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان نشان می‌دهد آب‌های خلیج فارس ظرفیت برداشت 80 تا 90 هزار تن ساردین‌ماهیان را دارد

سید پرویز محبی با بیان اینکه در حال حاضر 6 درصد صید ساردین جهان و بالغ بر 90 درصد صید ساردین کشور در استان هرمزگان انجام می‌شود اظهار داشت: قشم، بندرلنگه و جاسک به ترتیب شهرستان‌های پیشرو در این زمینه هستند.

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان امکان برداشت این آبزیان تا 90 هزار تن در سال بدون فشار بر ذخایر این آبزیان خواهد بود گفت: البته این بررسی‌ها در راستای حفظ ذخایر این آبزیان با ارزش سالانه ادامه خواهد داشت و در صورت نزدیک شدن به ناحیه خطر و کاسته شدن از ذخیره طبیعی و کوچکترین فشاری بر این ذخایر بدون شک و بلافاصله میزان صید را کاهش خواهد داد و هرگز فشاری بر ذخایر این آبزیان نخواهد آمد.

مدیرکل شیلات هرمزگان استفاده بهینه از صید و جلوگیری از هدررفت سرمایه ملی، برنامه‌ریزی برای برداشت اصولی و هدفمند، افزایش درآمد فعالین این بخش، توسعه کارخانجات فراوری، ایجاد اشتغال، توسعه صادرات آبزیان، ارزآوری و ... را از اهداف مورد نظر در توسعه کیفی این صنعت خواند.

محبی خاطرنشان ساخت: صید ساردین‌ماهیان مصارف خوبی در صنعت، غذاسازی و محصولات بهداشتی و کودهای کشاورزی دارد به‌صورتی که در حال حاضر 85 درصد از صید ساردین ماهیان به‌صورت پودر ماهی نیاز کشور به این مهم را تامین می‌کند و بخشی هم به مصارفی همچون کودهای کشاورزی و باغی می‌رسد.

وی در ادامه از برگزاری دو کارگروه تخصصی ویژه ساردین‌ماهیان در راستای ارزش‌ افزوده آن تاکنون خبر داد و گفت: در همین راستا سال گذشته برای اولین بار جشن ساردین‌ماهیان از سوی شیلات هرمزگان برگزار شد

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید