ضرورت انتقال دانش فنی تغییرات ژنتیکی ماهیان زینتی به تولیدکنندگان

دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۹ بازدید
ضرورت انتقال دانش فنی تغییرات ژنتیکی ماهیان زینتی به تولیدکنندگان

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بر لزوم انتقال دانش فنی تغییرات ژنتیکی ماهیان زینتی به تولیدکنندگان برای رقابت با کشورهای مختلف در صادرات تأکید کرد

محمدرضا مهدی‌زاده ظهر امروز در مشهد درباره تولید ماهیان زینتی گفت: بیشتر تولیدات ماهیان زینتی در مشهد و حومه انجام می‌شود و علاوه بر این همراه با تولید گیاهان آبزی، خرچنگ‌های کوچک آکواریومی را نیز تولید می‌کند که به علت میزان کم تولید این نوع خرچنگ‌ها، معمولاً در آمار موردتوجه قرار نمی‌گیرند.

وی با تأکید بر اینکه صادرات ماهیان زینتی از خراسان رضوی معمولاً به کشورهای ازجمله عراق، افغانستان، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و ترکیه صادر می‌شود افزود: بیشتر صادرات این نوع از ماهیان در خارج از خراسان رضوی صورت می‌گیرد اما مرز دوغارون و لطف‌آباد در این استان نیز صادرات ماهیان زینتی را انجام می‌دهند.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برای رقابت مناسب با کشورهای مختلف در صادرات ماهیان زینتی، انتقال دانش فنی تغییرات ژنتیکی آن به تولیدکنندگان ضروری است.

مهدی زاده میزان تولید ماهیان زینتی را در سال گذشته چهار میلیون و 280 هزار قطعه ماهی عنوان کرد و افزود: از این میزان تولید حدود 700 هزار قطعه ماهی از نوع ماهی قرمز بوده و مابقی آن مربوط به ماهیان زینتی حاره‌ای بوده است.

وی اضافه کرد: تولید ماهی‌های زینتی که معمولاً در مناطق حاره‌ای انجام می‌شود شرایط ویژه‌ای دارد که خوشبختانه پرورش‌دهندگان آن در خراسان رضوی با تلاش‌های بسیار موفق به تولید انواع آن شدند.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تولید ماهیان زینتی مصرف انرژی را افزایش می‌دهد یادآور شد: عمده تولیدکنندگان این نوع ماهیان در کشور و خراسان رضوی تجربه بیشتری نسبت به تخصص و دانش علمی روز تولید این بخش دارند بنابراین لازم است برای کاهش مصرف انرژی، سیستم‌های حرارتی مکان‌های پرورش ماهی را به‌روز کرده و آموزش‌های مهم در این زمینه را فراگیرند.

مهدی زاده با تأکید بر لزوم توجه به میزان واردات مناسب ماهیان زینتی به کشور و خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلات تولیدکنندگان افزایش میزان واردات ماهیان زینتی به خراسان رضوی است چراکه این امر به تولید داخلی صدمه می‌زند.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی در تولید گیاهان آبزی رتبه نخست کشور را دارد تأکید کرد: در سال گذشته حدود 800 شاخه گیاه آبزی در این استان تولیدشده است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید