مدت قراردادهای آبزی پروران زنجانی با شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی افزایش یافت

چهار‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۴ بازدید
مدت قراردادهای آبزی پروران زنجانی با شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی افزایش یافت

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: مدت قراردادهای آبزی پروران ماهیان گرمابی با شرکت آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی این استان از یک سال به سه سال افزایش یافت

محمود صیاد بورانی افزود: مهمترین مشکل تولیدکنندگان انواع ماهیان گرمابی در استان زنجان، یک ساله بودن قراردادهایی بود که بین آبزی پروران و شرکت آب منطقه‌ای یا جهاد کشاورزی این استان منعقد می شد.
وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در جهادکشاورزی توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس است.
مدیر امورشیلات و آبزیان استان زنجان گفت: زنجان به دلیل داشتن منابع آبی پشت سدهای خاکی در زمره استان‌های هدف برای تولید ماهی قرار گرفته است

به گفته صیاد بورانی طی سال‌های آینده استان زنجان سالانه تولید کننده دو هزار تن ماهی در قفس و در پشت سدهای خاکی خواهد بود.
وی ادامه داد: عملیاتی شدن این برنامه، نیازمند افزایش مدت قراردادهای آبزی پروران با جهاد کشاورزی یا آب منطقه‌ای استان زنجان از یک سال به سه سال بود که این موضوع به دستور استاندار زنجان بررسی و محقق شد.
مدیر امورشیلات و آبزیان استان زنجان گفت: قبل از تصویب افزایش زمان قرارداد، ریسک سرمایه گذاری برای تولید بالا بود و علاقه مندان به آبزی پروری، استقبالی نداشتند.
صیادبورانی اظهارکرد: به منظور تولید آبزی در پشت سدهای خاکی، سدهای گلابر، میرزاخانلو به ترتیب در شهرستان ایجرود و طارم با مدیریت شرکت آب منطقه‌ای زنجان قرار دارد و از طریق روال اداری به متقاضیان برای تولید واگذار می شود.
وی با بیان اینکه 30 سد تحت مدیریت جهاد کشاورزی استان زنجان است، افزود: از این تعداد، سدهای حسن ابدال در زنجان، بوئین در سلطانیه، توده بین در ابهر و خندق لو در ماهنشان برای پرورش ماهی در قفس شناسایی شده است.
مدیر امورشیلات و آبزیان استان زنجان به ویژگی سدهایی که قابلیت پرورش ماهی دارند، اشاره کرد و گفت: سدهایی که در پایان شهریور هر سال حداقل به عمق هفت متر آب داشته و مساحت دریاچه نیز از شش هکتار کمتر نباشد.
صیاد بورانی اظهارکرد: سدهای جهاد کشاورزی این استان به دو شکل 50 متر مربعی و قفس‌هایی با 200 متر مربع در منابع آبی بزرگ است.
وی افزود: در سد خندق لوی ماهنشان سالانه شش تن ماهی در قفس تولید و روانه بازار مصرف می شود.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری 50 تن و سال آینده نیز 800 تن ماهی ر قفس تولید شود.
صیاد بورانی یادآورشد: آبزی پروران علاقمند برای پرورش انواع ماهیان گرمابی در قفس در سدهای تحت مدیریت آب منطقه‌ای باید با این شرکت قرارداد سه ساله منعقد کنند.
وی افزود: در سدهایی که تحت مدیریت جهاد کشاورزی استان زنجان است باید با این ارگان قرارداد پرورش انواع ماهیان گرمابی را منعقد کنند.
ماهیان تولیدی استان زنجان انواع ماهیان گرم آبی اعم از کپور معمولی، سرگنده، نقره ای و علفخوار، ماهیان خاویاری، میگوی آب شیرین و شاه میگو و ماهیان سردآبی شامل قزل آلا و آزاد دریای خزر است.
این استان در تولید انواع ماهیان گرم آبی و گونه قزل آلا از نوع سردآبی فعالیت دارد.
دسترنج آبزی پروران سخت کوش استان زنجان به کشور عراق صادر می شود

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید