پیش بینی تولید 2 هزار و 500 تن ماهی در مجتمع شیلات قصرشیرین

سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۹ بازدید
پیش بینی تولید 2 هزار و 500 تن ماهی در مجتمع شیلات قصرشیرین

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: پیش بینی می شود امسال از مزارع پرورش ماهیان مجتمع شیلات شهدای این شهرستان 2 هزار و 500 تن ماهی تولید شود

مرادعلی تاتار روز سه شنبه در جلسه بررسی مشکلات مجتمع شیلات شهدای قصرشیرین افزود: از مجموع 63 مزرعه پرورش ماهیان گرمابی مجتمع شیلات شهدای گمنام این شهرستان، هم اکنون 57 مزرعه با مساحت 500 هکتار فعال است.
وی اظهار کرد: پیش بینی می شود از میزات تولید آبزیان این شهرستان 70 درصد آن از طریق مرزهای فعال خسروی و پرویزخان به کشور عراق صادر شود.
وی گفت: با پایان عملیات رهاسازی بچه ماهی در پایان فصل پرورش ( پاییز)، عملیات برداشت ماهیان گرم آبی از اواخر فصل پاییز و زمستان آغاز می شود

سرپرست فرمانداری قصرشیرین اضافه کرد که مجتمع شیلات شهدای قصرشیرین با هشت هزار هکتار وسعت بعنوان سومین مجتمع بزرگ پرورش ماهیان گرمابی کشور حدود یک دهه است که در تولید انواع ماهیان گرمابی و میگوی آب شیرین فعالیت دارد.
تاتار ادامه داد: به واسطه وجود مجتمع شیلات شهدای قصرشیرین، استان کرمانشاه پس از استان های ساحلی به عنوان چهارمین استان فعال و پیشرو در تولید ماهیان گرمابی تبدیل شده است.
وی، کپور، آمور، فیتوفاگ و بیگ هد (سرگنده) را از جمله انواع ماهیان گرمابی برشمرد که در مجتمع پرورش ماهیان گرمابی قصرشیرین تولید می شود.
طرح پرورش شیلات شهدای قصرشیرین از طرح های بزرگ کشور است که در منطقه صفر مرزی و بعنوان یک پدافند غیرعامل در تولید و پروش ماهیان گرم آبی در حال فعالیت است.
قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت با عراق 186 کیلومتر مرز مشترک دارد که در امتداد این مرزها، دو مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی قرار دارد.
روزانه 800 تا یک هزار و 200 دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین 500 دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.
همچنین روزانه به طور میانگین 600 دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شوند.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که 54 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار داشته نزدیکترین راه ارتباطی و مواصلاتی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید