ضدعفونی کردن 30 استخر پرورش ماهی در روانسر علیه بیماری وی.اچ.اس

چهار‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۳ بازدید
ضدعفونی کردن 30 استخر پرورش ماهی در روانسر علیه بیماری وی.اچ.اس

رئیس شبکه دامپزشکی روانسر، گفت: تعداد 30 استخر پرورش ماهی سردابی به مساحت 600 متر مربع در شهرستان روانسر علیه بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ماهیان سردابی(VHS) ضدعفونی شده است

روزبه محمودی اظهار کرد: شبکه دامپزشکی در راستای پیشگیری از بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ماهیان سردابی(VHS) در سطح شهرستان روانسر اقدام به ضدعفونی و پایش از مراقبت دو مزرعه پرورش ماهی سردابی قزل‌آلا در منطقه بزگوره بخش شاهو کرده است.

وی ابراز کرد: در این راستا 20 لیتر ماده ضدعفونی پرسیدین در دو نوبت برای ضدعفونی کردن تعداد 30 استخر پرورش ماهی سردابی در مساحت 600 متر مربع استفاده شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان روانسر با بیان اینکه بیماری خونریزی دهنده ویروسی(VHS) از جمله بیماری‌های خطرناک در ماهیان سردابی به ویژه ماهی قزل‌آلای رنگین کمان است، افزود: هر چند این ویروس بین انسان و آبزیان مشترک نیست، اما به دلیل خسارت اقتصادی شدیدی که به مزارع پرورش ماهی وارد می‌کند، حائز اهمیت است.

محمودی یادآور شد: شناخت و آگاهی پرورش‌دهندگان آبزیان از این بیماری با هدف پیشگیری و کنترل آن ضرورت دارد و علائم این بیماری در ماهیان به سه شکل فوق حاد، حاد مزمن و شکل عصبی دیده می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، بیماری خونریزی دهنده ویروسی(VHS) تقریبا فصلی بوده و بیشتر در زمستان و در دمای کمتر از 14 درجه سانتی‌گراد رخ می‌دهد که در فصل بهار تلفات آن کم و در تابستان قطع می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان روانسر اضافه کرد: برای این بیماری واکسن و راه درمانی وجود ندارد و تنها راه کنترل آن پیشگیری است.

وی با بیان اینکه کنترل بیماری از طریق معدوم‌سازی ماهیان بیمار مزارع آلوده در کوره‌های لاشه‌سوز انجام می‌شود، گفت: خشکاندن مزارع به مدت حداقل 30 روز و ضدعفونی استخر قبل از ورود بچه ماهی و استفاده از ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامینC از دیگر راه‌های کنترل بیماری است.

محمودی، شکل فوق حاد و حاد این بیماری را همراه با تهاجم سریع و تلفات بالا، بی حالی، جمع شدن در خروجی استخر، تنفس سریع، بیرون زدگی چشم، تیرگی بدن، آبشش کم خون و رنگ پریده، خونریزی در عضلات و شنای چرخشی دانست.

این مقام مسوؤل خاطرنشان کرد: شکل مزمن این بیماری دارای علائمی مانند تلفات کم و دوره طولانی، بی حالی، تیرگی بدن، خونریزی و بیرون زدگی چشم‌ها می‌شود و در شکل عصبی این بیماری نیز تلفات کم بوده و علائم خاصی جز شنای گوژپشتی و مارپیچی وجود ندارد.

وی در خصوص راه‌های انتشار و انتقال این بیماری، عنوان کرد: ویروس این بیماری از طریق آب، مایعات تناسلی، آلودگی سطح تخم و ماهی آلوده منتقل شده و دیگر آبزیان وحشی می‌توانند در انتقال بیماری نقش داشته باشند.

به گفته رئیس شبکه دامپزشکی روانسر، تشخیص این بیماری از طریق علائم بالینی و به کمک نمونه‌برداری و انجام تست‌های ویروس شناسی صورت می‌گیرد و پس از انجام آزمایش‌های لازم در آزمایشگاه مرجع استان و جداسازی ویروس در آزمایشگاه مرجع کشور بیماری به اثبات می‌رسد.

محمودی در خصوص رعایت مسائل بهداشتی در مورد این بیماری، توصیه کرد: ضدعفونی مستمر ابزار کار مشترک، خرید بچه ماهی از مراکز معتبر، ضدعفونی تخم‌ها در مراکز تکثیر با ترکیبات ضدعفونی کننده یددار، قرنطینه مراکز آلوده و ممنوعیت ورود ماهی به این مراکز و کنترل خروج ماهی از این مزارع از جمله توصیه‌های بهداشتی است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید