آینده خوبی در انتظار خلیج گرگان نیست

دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۵ بازدید
آینده خوبی در انتظار خلیج گرگان نیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به پسروی شدید آب دریای خزر، گفت: در این شرایط آینده خوبی در انتظار خلیج گرگان نیست

اسماعیل مهاجر با بیان این که یکی از اولویت های محیط زیست طبیعی گلستان، پسروی خلیج گرگان است، اظهار کرد: تغییرات اقلیمی که در سطح جهان رخ داده و استمرار خشک سالی ها، تاثیر بسیار مخربی را بر دریای خزر و خلیج گرگان گذاشته است.

وی افزود: در سال های اخیر رسوب های دهنه خلیج گرگان افزایش پیدا کرده و ورودی آب دریای خزر به خلیج گرگان بر اثر افزایش رسوب کم شده است.

مهاجر با بیان این که خروجی آب خلیج یا کانال خزینی هم مسدود شده است، اضافه کرد: پسروی آب دریا باعث خشک شدن کامل قسمت غربی این خلیج شده است.

وی از کاهش یک متری سطح آب دریای خزر که ۴۰ هزار هکتار وسعت دارد خبرداد و گفت: این کاهش می تواند خسارت های زیست محیطی فراوانی را در تنوع زیستی دریایی و حاشیه دریای خزر داشته باشد.

مدیرکل محیط زیست گلستان، از خلیج گرگان به عنوان محل تخم ریزی ماهیان خاویاری یادکرد و با تاکید بر این که با این پسروی قطعا خاویار از دست خواهد رفت، تصریح کرد: از سوی دیگر دریا محل گردشگری استان است که دچار آسیب می شود.

وی افزود: بعد از پسروی آب، زیرساخت هایی که در حاشیه خلیج درست شده و با آب در ارتباط است به شدت آسیب می بیند به همین دلیل آینده خوبی را برای خلیج گرگان نمی بینیم.

وی اضافه کرد: از طرفی معضلات فاضلاب های خانگی، صنعتی، شیمیایی و کشاورزی را هم در حوزه این خلیج داریم. هر چند این فاضلاب ها در حال تصفیه هستند اما بخش زیادی از آن ها به خصوص در حوزه بهشهرو گلوگاه که وارد خلیج می شوند هنوز تصفیه نشده اند.

مهاجر کاهش ورود آب به دریا را مانعی برای خود پالایی آب دریای خزر اعلام کرد و گفت: شاید در آینده همان‌قدر آبزیان خلیج را هم از دست بدهیم.

مدیرکل محیط زیست گلستان از تشکیل کمیته نجات خلیج در کشور و استان خبرداد و اظهار کرد: در گلستان این کمیته با حضور استاندار، شورای تامین استان، مرزبانی استان، سازمان بنادر و محیط زیست تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: تمهیدات کوتاه، میان و بلند مدت در این کمیته دیده شده و برنامه ها و اعتبارات لازم به دولت اعلام شده و در صورتی که اعتبارات لازم تامین نگردد شرایط خلیج گرگان از ارومیه بدتر خواهد بود.

مهاجر خاطرنشان کرد: اگر ۵ میلیارد تومان به این امر اختصاص یابد شاید ببتوان حداقل جلوی مردابی شدن زودهنگام خلیج رو گرفت تا پس از اتمام مطالعات کار را شروع کرد

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید