فتوبیوراکتور استخراج فرآورده‌های ریزجلبک‌ها در کشور ساخته شد

سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۳ بازدید


(ایسنا) با بیان اینکه صنعت تولید ریز جلبک‌ها به عنوان بخشی از منابع بیوتکنولوژی از صنایع در حال رشد سریع در جهان است، گفت: امروزه یکی از بحث‌هایی که در دنیا بسیار مورد توجه است این است که از پتانسیل عظیمی که در میکرو ارگانیسم‌های فتوسنتزکننده و به خصوص ریز جلبک‌ها وجود دارد برای تولید انواع مواد در زمینه‌ تامین غذای بشر، داروها، غذاداروها، غذای آبزیان و همچنین برای تولید سوخت‌های زیستی استفاده شود.
وی افزود: برای تولید و رشد این مواد روش‌های متفاوتی از جمله روش باز وجود دارد که از لحاظ قیمت ارزان است ولی به دلیل کنترل محدود و محدودیت در گونه‌های مورد استفاده در این روش راندمان پایینی دارد. در راستای افزایش بازه فتوبیورآکتور نوین تخت دو بخش را طراحی و ساخته شده است.
حجازی درباره اجزای تشکیل دهنده این بیوراکتور گفت: این سیستم دارای یک بدنه اصلی است که برای کشت و تولید محصول استفاده می‌شود و همچنین سنسورهایی به این بدنه وصل است که دما، pH و درصد اکسیژن محلول را مانیتور می‌کند. یک ورودی نیز برای تزریق گاز دی‌اکسیدکربن و مواد مغذی در این بدنه وجود دارد.
بخش دوم این بیوراکتور نیز بدنه اصلی دیگر است که شامل سیستم‌های کنترل، فرمان‌دهی و سیستم کنترل دمایی است.
به گفته‌ی وی نوآوری این سیستم استفاده بهینه از نور است که همزمان با کشت جلبک‌ها و جذب نور، شرایط متفاوت برای تولید محصولات ثانویه نیز ایجاد می‌شود.
وی در خصوص استفاده از ریزجلبک‌ها درصنایع مختلف تصریح کرد: یکی از عمده کاربردهای این ریز جلبک‌ها در تولید داروها و غذاداروها است که به عنوان جلوگیری کننده از سرطان، تنظیم کننده فشار خون، کلسترول خون و یا تحریک کننده سیستم ایمنی بدن به صورت قرص است.
در صنایع غذایی نیز برای تولید اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 و ا مگا 6 که به عنوان جایگزین روغن ماهی هستند. همچنین برای تولید ایجاد سوخت‌های زیستی بیودیزل و بیواتانول مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به گفته وی در حال حاضر در سازمان ملل طی برنامه‌ای برای رفع کمبود مواد غذایی و سوء تغذیه افراد درمناطق محروم دنیا از این مواد به عنوان یک منبع پروتئین گیاهی جایگزین پروتئین گوشت استفاده می‌شود.
حجازی در پایان گفت‌وگو با ایسنا افزود: فتوبیوراکتور تخت دو بخشی برای اولین بار در دنیا طراحی شده که در آن بخش جلویی به عنوان دریافت کننده شدت نور بیشتر برای ترکیبات با ارزش القایی و همچنین رقیق کننده شدت نور به کاررفته و بخش دوم به عنوان دریافت‌کننده شدت نور کمتر برای رشد و تولید بیومس مورد استفاده قرار می‌گیرد که ارزیابی انجام شده بیانگر کارکرد مناسب فتوبیوراکتور مزبور است

دیدگاه خود را بیان کنید