مجتمع پرورش ماهیان خاویاری گلستان با ظرفیت تولید 400 تن خاویار اجرایی می شود

سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۷۵ بازدید
مجتمع پرورش ماهیان خاویاری گلستان با ظرفیت تولید 400 تن خاویار اجرایی می شود

مدیر کل شیلات گلستان گفت: اجرایی شدن فاز اول مجتمع پرورش ماهیان خاویاری استان در حدود 220 هکتار وسعت، امکان تولید هشت هزار تن گوشت و 400 تن خاویار را فراهم خواهد کرد.

سید جواد قدس علوی اضافه کرد: 500 هکتار از اراضی شهرستان گمیشان برای احداث مجتمع پرورش ماهیان خاویاری استان شناسایی شده است که هم اینک مطالعات اجرایی این مجتمع در حال انجام است و امیدواریم در سال 96 عملیات ساخت آن آغاز شود.
وی بیان داشت: خاویار و ماهیان خاویاری در گلستان به عنوان یک برند محسوب می شود و این استان سالیان زیادی در زمینه استحصال خاویار دارای جایگاه ویژه ای در کشور بوده است، ولی در سال های اخیر با توجه به شرایط نامساعد ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر، با مشکل مواجه شده ،به طوریکه میزان تولید گوشت و خاویار در استان ما طی 10 سال گذشته با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است

مدیر کل شیلات گلستان با تاکید بر مهیا بودن شرایط لازم برای پرورش ماهیان خاویاری در استان یادآور شد: با توجه به دریای خزر و همچنین اراضی ساحلی شوره زار، لم یزرع وکم بازده در سواحل استان، در کوتاه مدت و بلند مدت، شرایط مساعدی برای توسعه و پرورش ماهیان خاویاری در استان فراهم و پیش بینی شده است.
وی با بیان این که عمده محصول های تولیدی در حوزه ماهیان خاویاری صادر خواهد شد، افزود: با اجرایی شدن مجتمع پرورش ماهیان خاویاری، گلستان و ایران در منطقه خاورمیانه در این زمینه ممتاز خواهند شد و برای کسب مجدد جایگاه خاویار گلستان در سطح بین المللی تلاش می شود.
قدس علوی اضافه کرد: عمده محصولات خاویاری استان شامل گوشت و خاویار شرایط صادرات را دارند و در واقع می توان گفت این فعالیت در جهت اجرای شاخصه های اقتصاد مقاومتی است.
وی به امضای تفاهم نامه چند جانبه در زمینه تولید ماهیان خاویاری اشاره کرد و گفت: در راستای پشتیبانی از فعالیت های شیلاتی در حوزه پرورش ماهیان خاویاری تفاهم نامه چند جانبه ای بین سازمان شیلات ایران، بنیاد علوی، گروه کشاورزی و دامپروری پارس و استانداری های گیلان، مازندران و گلستان، بانک سینا و معاونت توسعه روستایی مناطق محروم کشور منعقد شده است.
مدیرکل شیلات گلستان ادامه داد: این تفاهم نامه با هدف توسعه و پرورش ماهیان خاویاری در کشور و اجرای قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و فراهم شدن امکان حضور کارشناسان متخصص این بخش در عرصه های تولید امضا شد و براساس آن مصوب گردید در سال 95 و در اولین مرحله، 15 طرح پرورش ماهیان خاویاری که سهم هر استان 5 طرح با ظرفیت 20 تن گوشت و تا 500 کیلوگرم خاویار خواهد بود، فعال شود.
وی گفت: اعطای تسهیلات کم بهره، تضمین فروش در بازارهای جهانی و ایجاد فضای صادرات برای محصول تولیدی از مهمترین موضوعات تصویب شده در این تفاهم نامه است که تولید کننده می تواند با اطمینان در این زمینه سرمایه گذاری کند.
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان نیز در خصوص اخذ مجوز مزارع تولید ماهیان خاویاری در استان گفت: هم اینک 3 پروانه تاسیس برای تولید 125 تن صادر شده است که پس از اخذ تسهیلات لازم می توانند فعالیت خود را آغاز کنند.
محمود سقلی با اشاره به سیاست های کلی سازمان شیلات ایران در زمینه پرورش ماهیان خاویاری بیان داشت: با توجه به این که ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر کاهش یافته است، سیاست های کلی سازمان شیلات ایران و به تبع آن اداره کل شیلات گلستان پرورش ماهی در آبهای شیرین و لب شور است.
به گفته وی، استان ما شرایط خوبی برای استفاده از این صنعت دارد و کسانی که مایل به سرمایه گذاری در این زمینه به خصوص در اراضی ساحلی بندرگز، بندرترکمن، گمیشان و همچنین آبهای داخلی هستند، می توانند برای اخذ مجوز به اداره کل شیلات گلستان مراجعه کنند.
هم اینک 2 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید 35 تن گوشت و 1/5 تن خاویار در استان گلستان فعال هستند.
ماهیان خاویاری جزو ذخائر ژنتیکی دریای خزر و ثروت عمومی به شمار می رود.
خزر بزرگ ترین دریاچه جهان است که از مجموع شش هزار و ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی آن، ۷۴۰ کیلومتر در حاشیه سه استان شمالی ایران و از جمله گلستان واقع است.
حدود 116 گونه شناخته شده و 64 زیرگونه در این دریا زیست می کنند که از این مجموع حدود 17 گونه آن ارزش تجاری دارد.
ماهیان خاویاری از خانواده تاس ماهیان ازجمله گونه های آبزی کم نظیری هستند که با توجه به قدمت آنها به عنوان فسیل های زنده شناخته می شوند.
این ماهیان به 27 گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می شوند، پنج گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان شامل فیل ماهی یا بلوگا، تاس ماهی روسی یا چالباش، تاس ماهی ایرانی یا قره برون، ماهی شیپ و ماهی ازون برون یا سوروگا گونه های اصلی دریای خزر هستند.
خاویار ماهیان خاویاری از گران ترین غذاهای جهان است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید