بیماری VHS در مزارع پرورش ماهی شهرستان سلسله کنترل شد

پنج‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۲ بازدید
بیماری VHS در مزارع پرورش ماهی شهرستان سلسله کنترل شد

رئیس جهاد کشاورزی سلسله گفت: در حال حاضر بیماری VHS در مزارع پرورش ماهی این شهرستان کنترل شده است.

رحیم هادی پور روز پنجشنبه افزود:سال گذشته بیماری VHS ظرفیت تولید سالیانه ماهی در این شهرستان را بیش از یک هزار تن کاهش داد.
وی اظهارداشت: در حال حاضر 44 مزرعه فعال پرورش ماهی در شهرستان سلسله وجود دارد که ظرفیت تولید آن ها تا قبل از شیوع بیماری VHS ، بیش ازسه هزار و 500 تن بود.
وی اظهار داشت: از جمله اقدامات انجام شده برای کنترل این بیماری توجه به نکات بهداشتی - قرنطینه‌ای در همه واحدهای پرورشی اعم از مزارع تکثیر و پرورش آبزیان است، همچنین کانون‌های آلوده شناسایی، تخلیه و خشک شده و عملیات ضدعفونی، سم‌پاشی استخرها و همچنین خشک‌کردن مزارع پرورش ماهی در این شهرستان به‌صورت کامل انجام شد.

هادی پور تصریح کرد: شهرستان سلسله دارای پتانسیل و ظرفیت بسیار مناسبی در بحث پرورش ماهیان سردآبی(قزل آلا) است و در صورت توجه و فراهم کردن زیرساخت های لازم می تواند قطب تولید ماهی در استان محسوب شود.
رئیس جهاد کشاورزی سلسله با اشاره به اینکه یکی از مشکلات پیش روی مزرعه داران گرانی خوراک ماهی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرانه مصرف ماهی شهرستان 4/9 است که تقربا حدود نصف سرانه مصرف ماهی در کشور است.
وی افزود: مردم لرستان بیشتر تمایل به مصرف گوشت قرمز دارند و باید از طریق رسانه های عمومی اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیشتری در مورد فواید گوشت سفید بخصوص ماهی صورت گیرد.
بیماری VHS یک بیماری سمی هموراژیک ویروسی شدید می باشد که توسط یک نوع رابدوویروس ایجاد می شود و دارای مرگ و میر بالا و کاملاً مسری بوده و تمامی سنین ماهی به بیماری حساس هستند.
علائم عمده بصورت تیرگی، اگزوفتالمی دو طرفه و اتساع شکمی بصورت است و حالت خونریزی در سطح باله ها و نیز چشم و آبشش ها وجود دارد و ماهیها دارای شنای چرخشی و نامتعادل به دور خودشان هستند .
شهرستان سلسله با 75هزار نفر جمعیت یکی از شهرستانهای استان لرستان است که مرکز آن شهر الشتر است.
این شهرستان از شمال به شهرستان دلفان، از جنوب به شهرستان خرم آباد و از شرق به شهرستان بروجرد محدود است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید