آغاز صید ماهی کیلکا در دریای مازندران پس از وقفه سه ماهه

شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
آغاز صید ماهی کیلکا در دریای مازندران پس از وقفه سه ماهه

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران از آغاز صید ماهی کلیکا در بخش مازندرانی دریای خزر پس از یک وقفه داوطلبانه سه ماهه خبر داد

عباسعلی شیخ تبار روز شنبه گفت : کیلکا گیران مازندران که از حدود سه ماه پیش به خاطر فراهم کردن مجال تخم ریزی کلیکا ، صید این گونه را به صورت رسمی و داوطلبانه متوقف کرده بودند ، از دو روز پیش دوباره به دریا زدند.
وی توضیح داد : بر اساس تصمیم شیلات هر ساله فروردین ماه زمان رسمی تعطیلی صید کیلکاست ، اما امسال صیادان با مشاهده تخم ریزی ماهیان ، از اول اردیبشهت و تا بیست و پنجم خرداد به مدت 55روز نیز به صورت داوطلبانه صید را تعطیل کردند و وارد دریا نشدند

شیخ تبار ارتقاء آگاهی صیادان نسبت به حفظ و تکثیر طبیعی گونه های آبزیان در دریای خزر را علت تعطیلی داوطلبانه صید کلیکا در این مدت دانست .
وی گفت : صیادان مازندرانی با 44 فروند شناور برای صید کیکا وارد دریای خزر شدند و پیش بینی می شود امسال به خاطر بازندگی های مناسب در فصل بهار صید مناسبت تری نسبت به سال های قبل داشته باشند.
بازندگی بهاری و ورود آب شیرین رودخانه ها به دریا سبب می شود تا تغذیه ریزپلانکتون ها به عنوان غذای اصلی ماهیان کیلکا بیشتر شود .
بر اساس آمار هواشناسی مازندران ، مقدار بارش فصل بهار امسال نسبت به سال قبل حدود 15درصد بیشتر بوده است.
شیخ تبار گفت : تمامی شناورهای صید کیلکا در بندر صیادی بابلسر مستقرند و در روزهایی که شرایط آب و هوایی مناسب باشد ، به دریا می روند.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران مقدار صید سال قبل کیلکا را 14هزار و 500تن اعلام کرد و بیان داشت : مازندران حدود 130 رودخانه بزرگ و کوچک دارد که 23رودخانه آن شیلاتی محسوب می شود.
شیخ تبار خاطر نشان کرد : 85درصد ماهیان کیلکا صید شده در مازندران تبدیل به پودر ماهی می شود و بقیه پس از فرآوری به مصارف انسانی می رسد.
بر اساس آمار شیلات ایران ، از سال 1380 با ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر و نابودی ماهیان کیلکا، صید این گونه آبزی کاهش محسوسی یافت .
تا پیش از ورود شانه دار مهاجم به دریای خزر ،صیادان استان های مازندران و گیلان سالانه 100 هزار تن کیلکا صید می کردند اما این میزان در سه سال اخیر به 23 هزار تن کاهش یافت .
کیلکا ماهیان مهم ترین غذای بسیاری از جانوران دریایی از جمله ماهیان خاویاری ، ماهی آزاد و فک دریای خزر است و هرگونه تهدید برای این گونه آبزی ، تهدید برای زنجیره غذایی دریای خزر محسوب می شود.
مازندران 338کیلومتر ساحل در دریای خزر را در اختیار دارد. علاوه بر کیلکا ، صد میاهیان استخوانی به صورت پره نیز در دریای خزر انجام می شود.
فصل صید این گونه ماهیان از بیستم ماه مهر هر سال آغاز می شود و تا اواخر فروردین سال بعد ادامه دارد

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید