چین با استفاده از ناوگان مسلح شیلات اهداف توسعه طلبانه را پی می گیرد

چهار‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۴ بازدید
چین با استفاده از ناوگان مسلح شیلات اهداف توسعه طلبانه را پی می گیرد

خبرگزاری فرانسه روزچهارشنبه از مانیل به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که دولت چین با استفاده از ناوگان ویژه ماهیگیری خود که همگی مسلح هستند اهداف توسعه طلبانه در دریای جنوبی را پیگیری می کند

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در یک ویدئو کنفرانس به خبرنگاران بین المللی در مانیل پایتخت فیلیپین گفت:این کشتی های شیلات چینی که حتی با کشتی های نظامی نیز اسکورت می شوند، بیشتر برای توسعه ادعاهای ارضی (مرز آبی) چین به اقصی نقاط منطقه مورد مناقشه در دریای جنوبی چین سفر می کنند.
وی که خواست نامش فاش نشود با مزاحم توصیف کردن تردد این کشتی های ماهیگیری حفاظت شده توسط گارد ساحلی چین در منطقه افزود: اگرچه این کشتی ها مدعی هستند که قانونی وارد حریم های خاص می شوند اما گشت دریایی آنها برای جابجایی نیروهای نظامی و شبه نظامی در این مناطق خاص در واقع اقدامی تحریک کننده و بیشتر با هدف بی ثبات سازی و توسعه ارضی در منطقه صورت می گیرد.

به گزارش فرانس پرس، این اظهارات درست زمانی صورت می گیرد که اندونزی روز دوشنبه از گشودن آتش به سمت کشتی های چینی در دریای جنوبی چین با هدف توقف ماهیگیری غیرقانونی در پهنه آبی این کشور جنوب شرق آسیا دفاع کرده بود.
چین نیز از سوی دیگر نسبت به تحرکات توام با زور کشتی های اندونزی علیه شناورها و قایق های ماهیگیری این کشور در دریای جنوبی به شدت اعتراض کرده و ضمن محکوم کردن این اتفاق، آن را نقض قوانین بین المللی دانست.
نیروی دریایی اندونزی ضمن اعلام بازداشت 7 ملوان چینی در حال ماهیگیری غیرقانونی، تاکید کرد هیچکس صدمه ندیده، هر چند پکن اصرار دارد یک ملوان مصدوم شده است.
این سومین زد و خورد درماه های اخیر بین اندونزی و چین در نزدیکی 'ناتونا' در غرب جزیره برونئی پس از افزایش تنش بین پکن و چندین کشور منطقه جنوب شرق آسیا است که بر سر مالکیت بخش هایی ازدریای جنوبی اختلاف دارند.
اندونزی تاکنون چند کشتی چینی را که به طور غیرقانونی وارد آبهای این کشور شده و اقدام به صید غیرقانونی کرده اند توقیف و یک کشتی را نیز در میان ده ها قایق از مالزی، ویتنام، فیلیپین و تایلند به آتش کشیده است.
نیروهای مسلح اندونزی اوایل خرداد ماه نیز یک فروند کشتی چینی را هنگام گشت زنی در آب های منطقه و صید غیرقانونی متوقف و 8 خدمه آن را بازداشت کردند که با واکنش تند پکن مواجه شد.
تنش های دیپلماتیک بین اندونزی و چین از فروردین ماه سال جاری و پس از اینکه دو طرف در مورد ماهیگیری در سواحل 'ناتونا' به بن بست رسیدند، افزایش یافت.
وزارت شیلات اندونزی از زمان دستور رئیس جمهور این کشور تاکنون نزدیک به 200 قایق و کشتی را که عملیات غیرقانونی صید انجام می دادند غرق کرده است.
اندونزی معتقد است که با چین اختلاف مرزی ندارد اما سالانه بیش از 20 میلیارد دلار از سرمایه این کشور در ماهیگیری های غیرمجاز تلف می شود

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید