پیش‌بینی تولید 20 هزارتن انواع آبزیان در کشور با روش پرورش در قفس

شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۸ بازدید
پیش‌بینی تولید 20 هزارتن انواع آبزیان در کشور با روش پرورش در قفس

رئیس بخش آبزی پروری موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور، از تولید 20 هزار تن انواع آبزیان در کشور با روش پرورش در قفس تا پایان امسال خبر داد.

عباس متین فر امروز در حاشیه کارگاه آموزشی بین المللی آبزی پروری در قفس، در شهرستان فردیس با اشاره به تولید گونه‌های جدید ماهی در کشور گفت:‌ موسسه تحقیقات علوم شیلات ایران به دنبال تولید گونه‌های جدید مانند ماهی‌های خاویار و ماهی آزاد در دریای خزر با روش آبزی پروری در قفس است.

وی در ادامه با بیان این که در حال حاضر ماهی قزل آلا رنگین کمان، به صورت آبزی پروری در قفس در دریای خزر پرورش داده می شود، افزود: پروژه تحقیقاتی در خلیج فارس بر روی برخی از گونه های بومی خلیج فارس، مانند ماهی خامور، سوبیتی و شانک انجام شده که ماهی سوبیتی به صورت پایلوت در قفس پرورش داده شده است.

متین فر در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه روش‌های جدید آبزی پروری در قفس، شیلات 2 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و دولت نیز حمایت جدی و موثرتری از این فعالیت دارد.

وی در ادامه با بیان این که انجام و گسترش پروژه های تحقیقی و ترویجی، از نیازهای اصلی برای توسعه آبزی پروری در قفس است گفت: لازم است، کارگاه های آموزشی متعددی در این خصوص ایجاد شود و حمایت جدی از سوی دولت، جهادکشاورزی، صندوق بیمه کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست صورت بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم همکاری و هماهنگی سازمان‌های مرتبت برای صدرو مجوزها در این خصوص افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در دادن مجوزها و همچنین جهاد کشاورزی در صدور مجوزهای بهره برداری و موافقت اصولی باید همکاری کنند و صندوق بیمه کشاورزی نیز در بیمه قفس ها و محصولاتی که تولید می شود، لازم است حمایت های لازم را داشته باشند.

وی در ادامه با بیان این که، بر اساس برنامه پیش‌بینی شده در سال جاری، حدود 20 هزارتن انواع آبزیان در قفس های شناور در کشور تولید می شود از تولید 94 میلیون تنی انواع آبزیان در سل گذشته، در کشور خبر داد.

رئیس بخش آبزی پروری موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور در ادامه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مطالعات امکان سنجی آبزی پروری در آب های دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و برخی منابع آب‌های داخلی کشور، انجام شده است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر، 2 شرکت فعال در خلیج فارس منطقه بندرلنگه، قفس برای پرورش ماهی نصب کرده اند و تعداد 100 قفس برای پرورش ماهی نیز در دریای خزر، دریاچه های شمال و جنوب کشور نصب شده است

منبع : ایلنا

دیدگاه خود را بیان کنید