آلودگی استخر پرورش میگوی بوشهر به بیماری لکه سفید

پنج‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۵ بازدید
آلودگی استخر پرورش میگوی بوشهر به بیماری لکه سفید
یک استخر سایت پرورش میگوی بویرات بوشهر به بیماری لکه سفید آلوده شد

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهرگفت: ناقلان بیماری لکه سفید در استخرهای پرورش میگو ناشی از وجود سخت پوستان از جمله خرچنگهاست که بررسی دقیق سیستم فیلتراسیون در استخرها ضروری است.

مرتضی بحرانی با تأکید بر رعایت نکته های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیماری لکه سفید در پی آلوده شدن یک استخر پرورش میگو در سایت بویرات در شمال استان بوشهرافزود: پرورش‌دهندگان نسبت به تهیه غذای میگوی مجوز دار اقدام کنند و مصرف غذای غیرمجاز و فاقد مجوز لازم به عنوان زنگ خطری برای شیوع بیماری تلقی می ‌شود.

وی اضافه کرد: جابه‌جایی غذا بین مزرعه های پرورشی و سایت‌ها، استفاده از دستگاه‌های سنجش پارامترهای آب و محیط قابل حمل آبزیان از موارد رعایت نکردن ضوابط قرنطینه‌ای و بهداشتی است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با اشاره به عوامل مستعدکننده بیماری گفت: وجود سخت ‌پوستان ، تغذیه نامناسب به دلیل ناکافی بودن غذای مصرفی منجر به کاهش سطح ایمنی و متعاقب آن باعث ایجاد شرایط مساعد برای بروز بیماری لکه سفید می شود.

بحرانی با تاکید براینکه کنترل بیماری به رفتار پرورش دهندگان بستگی دارد افزود: امروز انجام عملیات پرورش آبزی در کنار بیماری در دنیا مطرح است و پرورش دهندگان باید در کنار ویروس و بیماری با رعایت نکته های بهداشتی کار پرورش را دنبال کنند.

بیماری لکه سفید پارسال به پرورش دهندگان میگو در استان بوشهر 250 میلیارد ریال خسارت وارد کرد که انتظار می رود صندوق بیمه محصولات کشاورزی درصدی از این مبلغ را به پرورش دهندگان پرداخت کند.

پارسال پرورش میگو در سطح چهار هزار هکتار در استان بوشهر انجام شد که با توجه به شیوع بیماری لکه سفید هشت هزار و 500 تن میگوی پرورشی تولید شد که نسبت به پیش بینی تولید 12هزار تن، سه هزار و 500 تن کاهش داشت

منبع : باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید