ایجاد پنج اشتغال مستقیم و غیرمستقیم با پرورش هر یک تن ماهی

دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۶ بازدید
ایجاد پنج اشتغال مستقیم و غیرمستقیم با پرورش هر یک تن ماهی
دبیر اجرایی چهارمین همایش ملی ماهی‌شناسی با اشاره به ظرفیت‌های استان در پرورش ماهی تصریح کرد: ایران پتانسیل زیادی در صنعت آبزی‌پروری دارد

دکتر داور شاهسونی امروز در نشست خبری چهارمین همایش ملی ماهی‌شناسی در دانشگاه علوم دانشگاه فردوسی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه فردوسی در حوزه بیوسیستماتیک ماهی و بیولوژی آبزیان به عنوان یک قطب در کشور شناخته می‌شود، اظهار کرد: علاوه بر این سازمان‌های زیادی در استان در این حوزه فعالیت داشته و از این جهت برگزاری این همایش در استان کاملا ضروری می‌نمود. وی ادامه داد: علاوه بر این با توجه به تغییرات اقلیمی کشور و مشکلات زیست‌محیطی خطراتی برای موجودات زنده و گیاهان ایجاد شده که برای استان‌های برخوردار از آب بسیار مهم است. ما امروز اخبار زیادی از برخی گونه‌های ماهی می‌شنویم که نسل‌شان در حال انقراض است و این مسائل باید توسط متخصصین بررسی شود

شاهسونی خاطرنشان کرد: همچنین دولت سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه اشتغال در صنعت آبزی‌پروری انجام داده است. با توجه به این حساسیت‌ها بررسی بیماری‌های این جانوران به عنوان یکی از محورهای اصلی این کنفرانس مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر اجرایی چهارمین همایش ملی ماهی‌شناسی تصریح کرد: ما در این همایش روی برخی از گونه‌های ماهی و همچنین انواع بومی آن در استان تمرکز کرده‌ایم. همچنین یکی دیگر از ضرورت‌های برگزاری این همایش ناشی از این بود که مطالعاتی در زمینه تکثیر، کیفیت گوشت و ذائقه بازاری این ماهیان صورت نگرفته بود.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از دامپزشکان به صورت مستقیم با بیماری‌های ماهیان درگیر هستند، گفت: برگزاری این همایش به ما کمک می‌کند تا اطلاعات پرورش آبزیان در استان و کشور را جمع‌آوری کرده و مورد بررسی قرار دهیم و براساس آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

شاهسونی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به مشکلات خشکسالی در کشور و استان اظهار کرد: مساله آب در کشور یک مشکل بزرگ است. امروز در دنیا سعی بر این است که مصرف آب در حوزه پرورش آبزیان به صورت بهینه صورت گیرد.

دبیر اجرایی چهارمین همایش ملی ماهی‌شناسی افزود: در استان نیز با توجه به تولید بالای آبزیان خوراکی در این راستا حرکت‌هایی صورت گرفته است. هنوز این رویکرد در کشور ما وجود ندارد اما نگاه به سمت مصرف بهینه آب متمایل شده است.

وی با بیان اینکه به ازای هر 10 تن ماهی قزل‌آلا 10 لیتر آب در ثانیه مصرف می‌شود، عنوان کرد: با این حال برای کاهش مصرف این حجم از آب، سعی می‌شود آب‌های خروجی استخرهای پرورش ماهی مجددا مورد استفاده قرا رگیرد. در استان ما نیز خوشبختانه این اتفاق رخ داده است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه صنعت آبزی‌پروری و نقش آن در اشتغال ‌تاکید کرد: به عنوان نمونه کشور چین 8 درصد از حجم اشتغال خود را به صنعت آبزی‌پروری اختصاص داده است. از نیمه کشور به سمت جنوب اکثر زمین‌ها بایر بوده و قابلیت کشاورزی ندارد.

شاهسونی ادامه داد: با این حال می‌توان از همین زمین‌ها برای پرورش ماهی و میگو بهره فراوان برد. باید توجه داشت به ازای هر یک تن ماهی یک اشتغال مستقیم و چهار اشتغال غیرمستقیم ایفای نقش می‌کند. مطمئنا صنعت آبزی پروری در بحث اشتغال می‌تواند بسیار موثر باشد

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید