استخرهای پرورش میگو آلوده به بیماری لکه سفید معدوم می‌شود

سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۵ بازدید
استخرهای پرورش میگو آلوده به بیماری لکه سفید معدوم می‌شود

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: استخرهای پرورش میگو آلوده به بیماری لکه سفید معدوم می‌شود که برای این مهم مواد ضد عفونی کلر تامین می‌شود

مهدی خلج شامگاه دوشنبه در نشست با مسئولان شهرستان دیلم به بیان اینکه طراحی مزارع پرورش میگو دیلم نامناسب و ضعیف است اظهار داشت: مراکز پرورش میگوی باید با استانداردهای روز دنیا طراحی شود که اکنون مرکز پرورش میگوی بویرات دیلم بسیار ضعیف طراحی شده که همواره مورد تهدید ویروس لکه سفید قرار می‌گیرد. وی با تاکید بر نقش مهم ساختار فیزیکی در تولید پایدار گفت: نخستین چیزی که برای پایداری تولید در همه زمینه‌ها مورد توجه قرار دارد ساختار فیزیکی است چراکه ضعیف بودن ساختار فیزیکی مشکلاتی همانند مزارع پرورش میگو بویرات ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان دامپزشکی با تاکید بر خشک شدن مزرعه پرورش میگوی بویرات پس از برداشت محصول گفت: استخرهای پرورش میگو سایت بویرات دیلم به سبب عدم طراحی مناسب و استقرار نامناسب بعد ازبرداشت محصول میگوی پرورشی باید باید خشک و ضد عفونی شود.

خلج یکی از مشکلات مهم سایت پرورش میگوی بویرات دیلم هم‌جواری با دریا دانست و تاکید کرد: این هم‌جواری سبب می‌شود در زمان جزر و مد دریا سخت پوستان دریایی که ناقل ویروس بیماری آبزیان پرورشی هستند وارد استخرهای پرورشی شود که مشکلاتی به همراه دارد.

وی با تاکید بر معدوم سازی استخرهای پرورشی آلوده به ویروس لکه سفید میگو افزود: هر استخر پرورشی آلوده‌ای که از زمان بچه ریزی میگو در آن کمتر از 40 روز گذشته باشد، باید معدوم شود و استخرهای اطراف هم ضد عفونی شوند.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه مواد ضد عفونی تامین و در اختیار پرورش دهندگان قرار می‌گیرد گفت: برای معدوم سازی استخرهای میگوی آلوده به بیماری لکه سفید مواد ضد عفونی کلر تامین می‌شود.

خلج با بیان اینکه مزارع پرورش میگو زیر نظر کارشناسان دامپزشکی قرار دارد افزود: در سه ماه گذشته بیش از 4 هزار و 200 نمونه و 8 هزار و 500 آزمایش مولکولی برای پایش از مراکز پرورش آبزیان استان بوشهر انجام شده است.

وی با تاکید بر حفظ و حراست از سرمایه عظیم تولید خاطر نشان کرد: پرورش دهند گان میگو محوراساسی حفظ وحراست ازسرمایه هستند واگر ازاین سرمایه مراقبت و ضوابط بهداشتی رعایت کنند در بهره‌برداری مطلوب از این سرمایه درست عمل کرده‌ایم.

خلج با بیان اینکه سازمان دامپزشکی مسئول تامین بهداشت فرآوده‌های مواد پروتئینی است افزود: این سازمان به عنوان یک مرجع علمی و یک دستگاه حاکمیتی مسئول تامین بهداشت، فرآوردها و آبزیان ویک مرجع صلاحیت‌داربین المللی است.

فرماندار دیلم هم با بیان اینکه سایت پرورشی بویرات دیلم دارای 47 مزارعه پرورش میگو است افزود: در سایت پرورش میگو بویرات دیلم از 47 مرزعه، 43 واحد آن فعال هستند.

حسن اسماعیلی با بیان اینکه در هر مزرعه 14 استخر پرورشی میگو فعال است خاطر نشان کرد: در سایت پرورش میگوی بویرات دیلم 37 استخر پرورشی وجود دارد که در طول پرورش میگو، کارشناسان دامپزشکی نظارت کامل بر عملیات پرورش دارند.

وی با تاکید بر ارائه راهکار لازم در حل مشکلات پرورش دهندگان میگوی دیلم افزود: تمام توان و کوشش خود را برای خدمت‌رسانی به اقشار مردم شهرستان دیلم در تمامی حوزه‌ها به‌ویژه حوزه اشتغال‌زایی به کارگرفته‌ایم.

فرماندار دیلم با تاکید بر تامین مواد ضد عفونی موردنیاز استخرهای پرورشی آلوده به بیماری لکه سفید میگو افزود: امید است با انتقال مشکلات پرورش دهندگان میگو دیلم به مسئولان کشوری در حل مشکلات و خسارت پرورش دهندگان چاره اندیشی شود.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر هم با اشاره به اینکه 8 استخر پرورش میگو در منطقه بویرات شهرستان دیلم آلوده به ویروس لکه سفید شده‌اند، گفت: با بروز بیماری لکه سفید این استخرهای آلوده با ضد عفونی شدن از چرخه تولید خارج شدند.

مرتضی بحرانی با اشاره به اینکه بروز این بیماری در مزرعه دیگری گزارش نشده است تصریح کرد: پارسال هم بیماری لکه سفید از منطقه بویرات آغاز که سبب کاهش 40 درصدی تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر شد

منبع : تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید