افزایش 60 درصدی بهره‌وری با پرورش ماهی در قفس

چهار‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۴ بازدید
افزایش 60 درصدی بهره‌وری با پرورش ماهی در قفس

شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: با پرورش ماهیان خوراکی در قفس می‌توانیم شاهد افزایش 60 درصدی بهره‌وری باشیم

نغمه نظری صبح امروز در حاشیه بازدید از مجتمع پرورش ماهی در احمدآباد مستوفی از توابع شهرستان اسلامشهر در خصوص پروژه ساخت قفس پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی اظهار کرد: امسال بنا به فرمایش مقام معظم رهبری و نام‌گذاری سال به نام اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل به دنبال راه‌های افزایش بهره‌وری هستیم که یکی از این راه‌ها پرورش ماهی در قفس است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به روش‌های نوین پرورش ماهی بیان کرد: پرورش ماهیان خوراکی در قفس متفاوت از پرورش ماهی در آب‌های آزاد است.

وی تصریح کرد: پرورش ماهی در استخرهای دومنظوره رشد چشمگیری در تولید داشته اما این کافی نیست و باید به دنبال بهره‌وری بیشتر بود تا بتوانیم سطح تولید را بالا ببریم.

نظری با اشاره به مزیت‌های پرورش ماهی در قفس در استخرهای دومنظوره خاطرنشان کرد: مدیریت تولید و نظارت بیشتر در روند تولید یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری است، همچنین پرورش ماهی در قفس سبب افزایش کنترل و آسان‌تر شدن کار می‌شود و در نهایت باعث صرفه اقتصادی بیشتر برای پرورش‌دهندگان می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: با پرورش ماهیان خوراکی در قفس می‌توانیم شاهد افزایش 60 درصدی بهره‌وری باشیم که باعث تولید بیشتر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود.

نظری به معرفی انواع قفس‌ها پرداخت و گفت: قفس با چارچوب طناب شناور بیشتر در چین و تایلند مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این روش از طناب‌هایی که وزن کمتر دارند و شناور هستند، استفاده می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: قفس پایه کششی نیز با الهام از انرژی در امواج دریا طراحی شده است همچنین قفس با چارچوب فلزی، مربع شکل است که پشت سد و مخازن از آن استفاده می‌شود.

نظری به مزیت پرورش ماهی در قفس نسبت به پرورش ماهی در مخزن‌های بتنی و خاکی اشاره کرد و گفت: در این روش امکان نگهداری متراکم ماهی نسبت به مخزن‌های بتنی بیشتر است ضمن اینکه در هر مترمکعب 25 کیلوگرم می‌توان پرورش داد که آمار قابل قبولی است.

وی تصریح کرد: کنترل بهتر در بهداشت و پیشگیری از بیماری، مدیریت بهتر تولید و تغذیه ماهیان در مراحل مختلف سنی و با هزینه کمتر، سهولت در انجام مراحل درجه‌بندی و یک دست شدن ماهیان (سورتینگ)، هزینه پایین‌تر ساخت قفس نسبت به ساخت استخرها، سهولت در مشاهده و بررسی میزان تغذیه و ... از دیگر مزیت‌های پرورش ماهی در قفس در استخرهای ذخیره آب کشاورزی است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین به مبانی اقتصادی پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: در یک دوره 6 ماهه در چهار قفس 75 تنی با تراکم می‌توان 17 کیلوگرم در مترمربع 90 تن ماهی تولید کرد که آمار بسیار بالایی است.

نظری در پایان متذکر شد: اکنون بودجه برای پرورش‌دهندگان فراهم شده است به این صورت که 16 درصد تسهیلات به آنها اختصاص یابد، 80 درصد را وزارت جهاد کشاورزی متقبل می‌شود و 25 درصد را پرورش‌دهنده باید پرداخت کند

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید