استفاده از تجهیزات مدرن آبزی پروری در راستای افزایش بهره وری آب

سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
استفاده از تجهیزات مدرن آبزی پروری در راستای افزایش بهره وری آب
به واسطه استفاده از تجهیزات مدرن آبزی پروری در حوزه شیلات استان سعی شده تا مصرف آب به ازای هر تن تولید به حداقل رسیده و در مصرف بهینه و مدیریت شده آب گام موثری برداشته شود

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، محمود صیاد بورانی گفت: افزایش بهره وری آب از جمله برنامه های مهمی است که به طور جدی در حوزه شیلات استان زنجان در حال پیگری است و در این راستا بهره گیری از انواع تجهیزات آبزی پروری در مزارع پرورش ماهی استان دنبال می شود.

بورانی با اشاره به اینکه نرم جهانی استفاده از آب تازه ورودی به ازای تولید یک تن ماهی قزل آلا 10 لیتر در ثانیه است افزود: تلاش های صورت گرفته طی سال های اخیر در استان این عدد در مزارع آبزی پروری رابه یک لیتر در ثانیه به ازای هر تن تولید کاهش داده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اضافه کرد: به دلیل نگرانی هایی که در زمینه کاهش بارش ها و کمبود منابع آبی وجود دارد تمام توان خود را به کار گرفته ایم تا با به کار گیری روش های مختلف میزان مصرف آب تازه ورودی به ازای هر تن تولید را به 0.5 لیتر در ثانیه کاهش دهیم که در این صورت این عدد به یک بیستم نرم جهانی خواهد رسید.

بورانی عدم استفاده و یا کاهش استفاده از منابع آب های عمیق و نیمه عمیق را از دیگر اقدامات انجام گرفته در راستای ارتقای بهره وری آب در حوزه آبزی پروری استان زنجان برشمرد و ادامه داد:طی سال های اخیر سعی شده تا متقاضیان آبزی پروری در استان به سمت رودخانه های پر آب استان از جمله رودخانه قزل اوزن و رودخانه زنجان رود و سرشاخه های رودخانه قزل اوزن در شهرستان های ماهنشان و طارم سوق داده شوند.

وی ادامه داد: در این راستا با احداث چاهی با عمق حداکثر پنج متر در مجاورت رودخانه با استفاده از آب بستر رودخانه اقدام به تولید محصولات آبزی می شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان اضافه کرد:در همین زمینه سعی شده تا خروجی آب مزارع پرورش ماهی پس از اعمال مراحل تصفیه مجددا به همان منبع آبی (رودخانه) هدایت شود به طوری که با این اقدام به واسطه آبزی پروری در میزان دبی منبع آبی هیچ تغییری ایجاد نمی شود.

بورانی خاطر نشان کرد: در راستای هدایت خروجی پساب مزارع پرورش ماهی به رودخانه تمام ضوابط و معیار های زیست محیطی رعایت می شود

منبع : باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید