شرکت های تعاونی روستایی آبزی پروری در زنجان راه اندازی می شود

سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۴ بازدید
شرکت های تعاونی روستایی آبزی پروری در زنجان راه اندازی می شود

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: شرکت های تعاونی روستایی آبزی پروری در مناطقی از این استان که دارای مزارع پرورش ماهی فعال هستند، راه اندازی می شود.

محمود صیاد بورانی روز سه شنبه افزود: سال گذشته حدود 70 درصد از آبزیان تولیدی استان زنجان توسط آبزی پروران شهرستان ماهنشان انجام شد و هشت روستای این شهرستان دارای بیش از هفت مزرعه 'یک شرکت' هستند.
وی، این روستاها را خلج، بهستان، برون قشلاق، سریک، حومه ماهنشان، قلعه جوق سیاه منصور، میراخور و ایلی بلاغ بیان کرد و یادآورشد: این روستاها برای برگزاری کلاس های آموزشی، ترویجی و توجیهی هدف گذاری شده اند

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان به اهداف تشکیل تعاونی های روستایی آبزی پروری اشاره کرد و گفت: برند سازی آبزیان تولیدی هر روستا یکی از اهداف این تعاونی است تا محصول تولیدی این استان از نظر کیفیت پیشرو باشد، چرا که بیشترین آبزیان تولیدی در استان به سایر استان های کشور ارسال می شود.
صیادبورانی تاکید کرد: اعتقاد داریم وقتی نام هر روستایی بر روی محصول تولیدی درج شود فعالان و بهره برداران بخش آبزی همان روستا، اهتمام بیشتری برای ارتقای کیفیت محصول به کار می گیرند.
وی، آبزیان تولیدی استان زنجان را جزو محصولات پاک و سالم دانست که این مساله جلب توجه سایر استان های کشور به این استان را به لحاظ خرید محصول تولیدی موجب شده، اما به این وضع قانع نبوده و خواهان ارتقای کیفیت بر اساس استانداردهای موجود برای صادرات آبزیان به کشورهای اروپایی از جمله روسیه هستیم.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، هدف دیگر تشکیل تعاونی های روستایی آبزی پروری را انجام فعالیت در قالب کار گروهی و برخورداری از مزایای صندوق حمایت از بخش کشاورزی بیان کرد.
صیادبورانی ادامه داد: به طوری که اگر آبزی پروران سهم آورده خود را به صندوق حمایت از بخش کشاورزی منتقل کنند، معادل همان رقم نیز دولت درقالب تسهیلات بانکی با بهره چهار درصد کمک می کند و این مساله موجب می شود در تامین هزینه های جاری مشکل خاصی نباشد.
وی، یکی از تاثیرهای مهم تشکیل تعاونی های روستایی آبزی پروری را عضویت در صندوق حمایت از بخش کشاورزی و کاهش قیمت تمام شده محصول تولیدی بیان کرد.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: برخی از بهره برداران و فعالان آبزی پروری به دلیل قرار گرفتن در حریم های بهداشتی و در مجاورت مزارع آبزی پروری نمی توانند مجوز فعالیت بگیرند، بنابراین با تشکیل این شرکت و معرفی این واحدها برای تولید می توانند از مجوزهای قانونی لازم برای ادامه فعالیت برخوردار باشند.
صیادبورانی خاطرنشان کرد: شرایط صادرات آبزیان به کشور روسیه، تشکیل اتحادیه آبزی پروری در شهرستان و استان است که این تعاونی در آن ایجاد شده باشد.
وی تاکید کرد: با تشکیل هفت تعاونی آبزی پروری روستایی در یکی از شهرستان ها و یا در استان زنجان امکان تشکیل اتحادیه شهرستانی و استانی وجود دارد و شرایط اولیه برای صادرات ماهیان تولیدی به این کشور اروپایی فراهم است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: امکان تامین نهاده های مورد نیاز برای آبزیان با قیمت مناسب تری برای پرورش دهندگان منطقه با تشکیل این تعاونی و اتحادیه فراهم می شود و با این اقدام قیمت تمام شده محصول نیز کاهش خواهد یافت.
صیادبورانی افزود: تشکیل تشکل های آبزی پروری موجب می شود فروش آسان، تولید بر اساس روش های جدید و آموزش روش های نوین آبزی پروری، برگزاری جشنواره های عرضه و تولید، دریافت تسهیلات بانکی و معرفی محصول به کشورهای هدف سریع و و در شرایط مناسبی فراهم شود.
وی با بیان اینکه برای هر هفت مزرعه آبزی پروری کلاس آموزشی شرکت تعاونی تشکیل می شود، اظهارکرد: برگزاری این کلاس ها در روستاهای خلج، بهستان، برون قشلاق، سریک، حومه ماهنشان، قلعه جوق سیاه منصور، میراخور و ایلی بلاغ امکانپذیر می شود.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: تشکیل شرکت های تعاونی روستایی آبزی پروری و به دنبال آن راه اندازی اتحادیه آبزی پروری در شهرستان ماهنشان و استان زنجان از اولویت های کاری مشترک بین ترویج جهاد کشاورزی این استان و این شهرستان، شیلات و آبزیان با سازمان تعاون روستایی استان زنجان است.
استان زنجان با 2 هزار و 10 بهره بردار دارای حدود 600 مزرعه آبزی پروری است.
ماهیان تولیدی این استان انواع ماهیان گرم آبی اعم از کپور معمولی، سرگنده، نقره ای و علفخوار، ماهیان خاویاری، میگوی آب شیرین و شاه میگو و ماهیان سردآبی شامل قزل آلا و آزاد دریای خزر است.
استان زنجان در تولید انواع ماهیان گرم آبی و گونه قزل آلا از نوع سردآبی فعالیت دارد.
دسترنج آبزی پروران سخت کوش استان زنجان به کشور عراق صادر می شود.
این استان در منطقه شمالغرب کشور در مقایسه با استان هایی که در این منطقه از منابع آبی چند برابری برخوردار هستند، رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی را به خود اختصاص داده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید