همایش بین المللی پرورش ماهی در قفس

یک‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۶۹ بازدید
همایش بین المللی پرورش ماهی در قفس

در آستانه برگزاری همایش بین المللی پرورش ماهی در قفس، روابط عمومی سازمان شیلات ایران طی مصاحبه ای با مهندس محمدابراهیم اسماعیلی برگزار کننده همایش، در خصوص موضوع، اهداف و مخاطبین آن گفتگو نمود. جزئیات این مصاحبه به شرح ذیل است:

پرسش: موضوع همایش و مخاطبین آن چه کسانی هستند؟
پاسخ: در پی برگزاری موفق همایش میگو در 6 خرداد سال 95 با عنوان Iranshrimp 2016 با حضور 23 مدعو از خارج کشور و 130 شرکت مرتبط داخلی، در نظر است نشستی مختص آبزی پروری در قفس با حضور شرکت های خارجی مرتبط در روز 13 تیر 97 برگزار شود. در این نشست یک روزه تحت عنوان Iran Cage Culture 2018، هدف اصلی جذب همکاری بیشتر شرکت های خارجی و جلب حمایت سفارتخانه ها و سازمان های داخلی مرتبط با موضوع می¬ باشد. از آنجا که نشست صرفاً یک روزه خواهد بود لذا فرصتی برای طرح و بحث مسائل علمی، صنفی، اداری، کارشناسی و مدیریتی نیست و شرکت های ایرانی نیز در لیست سخنرانان قرار ندارند. سخنرانان همایش، شرکت های خارجی خواهند بود و مدعوین داخلی شامل کلیه فعالین یا سرمایه گذاران یا تولید کنندگان ماهی در قفس می باشند که از 7 استان ساحلی و چند استان داخلی دعوت خواهند شد. علاوه بر آن مسئولین شیلاتی و سایر نهادهای ذیربط و شرکت های همکار نیز در فهرست مدعوین قرار دارند.
پرسش: با توجه به آنکه در سال تولید ملی قرار داریم، دعوت از شرکت های خارجی چه مبنایی دارد؟
پاسخ: هر گونه فعالیتی در توسعه پرورش ماهی در قفس کمک به تولید ملی است. این همایش یک همایش معرفی اجناس مصرفی نیست، بلکه معرفی اجناس و خدمات کارشناسی در ارتقاء تولید ملی می باشد. صنعت قفس در کشور ما یک صنعت نوپا است و علی رغم آنکه شرکت های خوبی در داخل کشور در همه زنجیره این صنعت داریم ولی استفاده از تجربه و تکنیک شرکت های خارجی منتفی نخواهد بود. کلاً صنعت آبزی پروری هم یک صنعت صادراتی و ارزآور است و هم یک صنعت تولیدی، آن هم تولید یکی از باارزش ترین مواد غذایی. اکنون صادرات آبزیان ایران به مرز 500 میلیون دلار رسیده است. این صنعت، بخشی از یک صنعت در هم تنیده جهانی است. ما هم واردات داریم و هم صادرات و صادرات ما به مراتب بیشتر از واردات نهاده ها است. سرمایه گذاران پرورش در مزارع دریایی هم برنامه تولید برای صادرات دارند. به عبارت دیگر هر حرکتی در بحث قفس، کمک به صادرات غیرنفتی خواهد بود و همه این ارزش ها در جهت منافع ملی است.
پرسش: چه شرکت هایی از کدام کشورها دعوت شده اند؟
پاسخ: هنوز لیست مدعوین بسته نشده است. تا کنون 12 شرکت اعلام حضور کرده اند که 9 شرکت از اروپا هستند. زمینه های فعالیت آنها شامل مطالعه، طراحی و ساخت قفس، تجهیزات وابسته، تولید بچه ماهیان دریایی، تولید خوراک و افزودنی ها، خدمات کارشناسی و بهداشتی و سایر موارد مرتبط با پرورش در مزارع دریایی، می باشد. انتظار می رود تعداد شرکت ها خارجی به 20 مورد برسد. برای هر شرکت 15 دقیقه زمان برای معرفی در نظر گرفته شده است، سپس ملاقات های رودررو در سالن جداگانه ای ترتیب داده خواهد شد.

پرسش: چندی پیش ریاست سازمان شیلات پیامی به اتاق فکر همایش ارسال داشتند. لطفاً اتاق فکر را معرفی فرمایید.
پاسخ: یک اتاق فکر در فضای مجازی تشکیل شده که شامل 38 نفر از مدیران و بزرگان شیلات، تحقیقات، دامپزشکی، محیط زیست، ریاست جمهوری، بانک کشاورزی، صندوق بیمه و 14 نفر هم از بخش خصوصی و اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، می باشد. سیاست های کلی همایش و همکاری در برنامه ریزی و اجرا، از وظایف این اتاق فکر است.

گفتی است همایش بین المللی پرورش ماهی در قفس( Cage Culture 2018) در تاریخ 13 تیرماه 1397 در اتاق بازرگانی واقع در تهران برگزار خواهد شد

منبع : روابط عمومی سازمان شیلات ایران

دیدگاه خود را بیان کنید