رهاسازی ماهیان سفید در دریای میانکاله

دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۳ بازدید
رهاسازی ماهیان سفید در دریای میانکاله

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره‌کل شیلات مازندران از رهاسازی بچه‌ماهیان سفید در دریای میانکاله خبر داد و گفت: در سال‌جاری 2.5 میلیون بچه‌ماهی خاویاری نیز در رودخانه‎های مازندران رهاسازی شده است

عباس شیخ‎تبار عصر امروز در اجرای پروژه رهاسازی ماهی سفید در دریای میانکاله با بیان اینکه به دلیل نبود رودخانه دائمی یا فصلی در شرق مازندران با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستیم، زیرا ماهی از همان نقطه‌ای که صید شده باید رهاسازی شود، اظهار کرد: برنامه رهاسازی ماهیان سفید، امروز با هماهنگی کارشناسان شیلات صورت گرفته و در گذشته از طریق یک کانال در بندر صیادی امیرآباد، صورت می‌گرفت.

وی افزود: ضریب نگهداری و بازماندگی بسیار خوبی از این نظر وجود دارد و وجود 4 هزار تن از میزان صید ماهی نیز مربوط به ماهیان استخوانی به‌ویژه ماهی سفید حاصل از تکثیر مصنوعی در شیلات است

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره‎کل شیلات مازندران با بیان اینکه تلاش داریم تا جایی که امکان دارد تکثیر ماهی را به‌صورت طبیعی انجام دهیم، گفت: رودخانه‌ها به‎عنوان رحم دریا محسوب می‎شوند و سالانه 50 تا 60 میلیون ماهی سفید به صورت نیمه‌مصنوعی تکثیر شده به دریا ریخته می‌شود و 13 میلیون قطعه نیز به‌صورت طبیعی تکثیر و رهاسازی می‎شوند.

این مسؤول گفت: هزینه تکثیر مصنوعی ماهیان سفید، حدود 3 میلیارد تومان است که دولت همه آن را پرداخت می‎کند.

شیخ‎تبار بیان کرد: دام‌های صیادی هشت سال است که برای تکثیر طبیعی مشغول بوده و تکثیر ماهی کپور نیز ازجمله همین برنامه‎ها است.

وی ادامه داد: هر چه به سمت غرب مازندران حرکت می‌کنیم، با رودخانه‌های سالم‌تر و پُر آب مواجه می‌شویم که بستر سنگلاخی دارند، اما این بستر در شرق مازندران، گِل‎آلود است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره‌کل شیلات مازندران با بیان اینکه 80 میلیون قطعه ماهی از طریق بازسازی و احیای گونه‎های ماهی سفید و کپور تکثیر می‎شوند، خاطرنشان کرد: این تکثیرها سهم عمده‌ای در میزان صید صیادان در استان به‌ویژه شرق مازندران دارند.

شیخ‎تبار در پایان با اشاره به تکثیر ماهیان خاویاری در مرکز شهید رجایی گفت: در سال‎جاری 2.5 میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری در رودخانه‌های مازندران رهاسازی شده‌اند

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید