کنسرسیومی برای صادرات خوراک دام و آبزیان تشکیل شد

دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
کنسرسیومی برای صادرات خوراک دام و آبزیان تشکیل شد

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران پس از تشریح مشکلات تولید و صادرات در کارخانه های خوراک دام، طیور و آبزیان از تشکیل کنسرسیومی برای صادرات خوراک دام خبر داد

مجید موافق قدیری در پنجمین نشست هم اندیشی صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان ایران که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزاری شد، افزود: رقابتی نبودن مولفه ها و سازوکارهای اقتصادی کشور با رقیبان یکی از مهمترین مشکلات این بخش به شمار می آید.
وی ورود به بازارهای بین المللی توسط برخی از تولیدکنندگان ملی پیش از دستیابی به استانداردهای خواسته شده جهانی برای محصولاتشان، نبود روابط بانکی بین ایران و کشورهای هدف، نرخ پایین تعرفه ورود خوراک دام ساخته شده و تمهیدها و مشوق های مالی صادراتی اجرا نشده را از موانع پیش روی این بخش ذکر کرد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام گفت: نبود موافقتنامه های دو یا چندجانبه با کشورهای بازارهای هدف، فقدان شرایط و آمادگی لازم برای ورود به عرصه اقتصاد جهانی، مشکلات بانکی در زمینه گشایش اعتبارات برای توسعه و همچنین ناآشنایی با مزیت های صدور فرآورده های فرعی صنعت از دیگر مشکلات بخش تولید و صادرات خوراک دام است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: باید همه امور تصمیم گیری در تجارت و توزیع کشور را به سویی هدایت کنیم که صادرات کشور رشد پیدا کند و پنجره ارتباط با اقتصاد جهانی باز بماند.
موافق قدیری اضافه کرد: باید سیاست ارزی، پولی، مالی و مالیاتی ما حول محور راهبردی تولید صادرات محور شکل بگیرد؛ یعنی رابطه ما با دنیا بیشتر بر پایه فروش باشد تا خرید، و این را نه با تحمیل های نفتی بلکه باید با توان صادراتی حاصل کنیم.
وی گفت: ایران در بخش دامپروری و خوراک دام، طیور و آبزیان در سطح منطقه ای و فراملی، مزیت های نسبی و قابلیت رقابت دارد.

** تشکیل کنسرسیومی برای صادرات خوراک دام
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران همچنین از تشکیل کنسرسیومی برای صادرات خوراک دام خبر داد و گفت: تقاضا برای محصولات خوراک دام ایران در منطقه و جهان رو به افزایش است و ایران نیز یکی از بهترین مزیت ها را در این زمینه دارد.
وی چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: میانگین ارزش واردات ذرت دامی، کنجاله سویا، جودامی و دانه سویا در سه ماهه نخست امسال به ترتیب 239 میلیون، 85 میلیون، 71 میلیون و 110 میلیون دلار بود.
موافق قدیری افزود: میانگین درصد تغییرات ارزش ذرت دامی، جودامی و دانه سویا نسبت به سه ماه نخست سال گذشته به ترتیب 31، 19 و 11 درصد کاهش و کنجاله سویا 18 درصد افزایش یافت.
مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت هماهنگی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان اعلام کرد: میانگین قیمت پایه هر کیلو ذرت دامی، کنجاله سویا، جو دامی و دانه سویا در سه ماه نخست امسال به ترتیب 216، 413، 220 و 412 دلار بود و میانگین درصد تغییرات قیمت پایه ای این اقلام نیز نسبت به سه ماه آغازین پارسال به ترتیب 7، 16.5، 15.5 و 11 درصد کاهش یافت.
موافق قدیری اضافه کرد: میانگین درصد سهم ارزش ذرت دامی، کنجاله سویا، جو دامی و دانه سویا از کل واردات در سه ماه نخست امسال به ترتیب 3.1، 2.2، 2.1 و 3.4 درصد بود.
وی ادامه داد: صادرات محصولات کشاورزی در دو ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه پارسال بل از نظر وزنی یک درصد و از نظر ارزش ١٢ درصد کاهش داشت.
به گفته وی، در دو ماه نخست سال ارزش صادرات محصولات کشاورزی ٨.٢ درصد صادرات کل کشور را به خود اختصاص داد

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید