توسعه آبزی پروری با نگاه به بازارهای صادراتی

سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۳ بازدید
توسعه آبزی پروری با نگاه به بازارهای صادراتی
رئیس سازمان شیلات ایران از بیش از 20 هزار تن ماهی در قالب طرح های پرورش ماهی در قفس خبر داد

حسن صالحی در حاشیه پنجمین نشست هم‌اندیشی صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در اتاق بازرگانی ایران گفت:در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ؛ طرح های توسعه ابزی پروری و پرورش ماهی در قفس مد نظر است و برای توسعه ابزی پروری برنامه ریزی خوبی شده است.

وی با اشاره به زیرساخت های ایجاد شده برای توسعه پرورش ماهی گفت: با توجه به محدودیت آب های شیرین ؛ توسعه پروش ماهی در آبهای دریایی و آبهای شور و لب شور برنامه ریزی شده و پیش بینی می شود میزان تولید ماهی پرورشی تا پایان برنامه ششم به 200 هزار تن برسد .

رئیس سازمان شیلات خاطرنشان کرد : در حوزه صید و صیادی هم صید فراساحل در دستور کار قرار گرفته است و ، در حال حاضر بیش از 800 شناور ما در ابهای اقیانوس هند صید می کنند.


وی با اشاره به تلاش نهادهای مختلف برای حل مشکلات صیادان در حوزه سومالی و یمن تاکید کرد: هم اکنون مقاوم دوم حضور شناورهای صیادی در اقیانوس هند در اختیار صیادان ایرانی است و جهت گیری شیلات در توسعه صید در اعماق و هم در توسعه صید ، در اقیانوس هند است .

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی بحث توسعه صادرات محصولات ابزی از الویت های نخست این بخش است گفت :در سه سال گذشته شاهد رشد 15تا 20 درصدی صادرات محصولات ابزی بودیم و این رشد امسال نیز هم ادامه دارد.

وی پروش ماهیان خاوریای در ابهای شمال را از دیگر برنامه های شیلات درسالجاری عنوان کرد و افزود : در شمال در کنار پرورش ماهی در قفس ، توسعه پرورش ماهی خاویاری را در دستور کارشیلات قرار دارد و در همین راستا با کمک استانداران استانهای گیلان مازندران و گلستان و رئیس بنیاد مستضعفان تفاهم نامه ای برای حمایت از یکصد مزرعه پروش ماهی امضا شده است .

وی از اقدام دولت برای احیای واحدهای صنایع تبدیلی در بخش شیلات خبر داد وگفت : در چارچوب ابلاغیه دولت برای حمایت از صنایع که بخشی از انها غیر فعال بوده است ، صنایع ما در حال فعال شدن هستند و برای جذب صنایع پیشرفته در بخش فراوری تلاش می کنیم ، مذاکراتی را با نروژ اغاز کرده ایم و بنا داریم همکاری خود در این بخش را با ایسلند ، فرانسه ، کره جنوبی ، چین ، تایلند و روسیه وارد مذاکره شده ایم و اقدامات خوبی برای ایجاد ارزش افزوده در داخل و ایجاد ظرفیتهای صادراتی انجام شود.

صالحی با اشاره به هکاری بسیج سازندگی در توسعه فعالیتهای شیلاتی تصریح کرد : بخش شیلات جایگاه ویژه ای در تولید،افزایش صادرات و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته به ویژه توسعه سواحل مکران و صیددریایی و ابزی پروری خواهد داشت.
منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید