افزون بر یک میلیون بچه ماهی در رودخانه هیرمند سیستان تلف شدند

جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۱۰۴ بازدید

افزون بر یک میلیون بچه ماهی در رودخانه هیرمند سیستان تلف شدند
مدیرکل شیلات سیستان گفت: یک میلیون و 200 هزار قطعه بچه ماهی در یک مقطع زمانی در رودخانه هیرمند تلف شد.
حسن خمر علت تلف شدن این تعداد ماهی را افزایش دما، کاهش جریان آب و توقف وزش باد عنوان کرد و گفت: این عوامل باعث کمبود اکسیژن در رودخانه هیرمند شد.
وی با اشاره به اینکه این ماهی ها اخیرا به صورت طبیعی تکثیر یافته بودند، گفت: محل وقوع حادثه از پشت سد سیستان تا ابتدای ورودی رودخانه هیرمند به دریاچه هامون بوده است.


ˈخسرو افسریˈ مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با تایید قطع شدن آب رودخانه هیرمند و بروز خسارات احتمالی به آبزیان، از شرکت آب منطقه ای استان خواست با رها سازی آب این مشکل را مرتفع کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با کاهش سیلاب هایی ورودی از افغانستان به تدریج شاهد کاهش آب جاری در رودخانه هیرمند هستیم.


ˈاحمد عاقبت بخیرˈ افزود: سیلاب های اخیر مربوط به ماه های فروردین و اردیبهشت است که با توجه به تمام شدن آنها، دبی آب ورودی به رودخانه هیرمند مورد مصرفی کشاورزان، عشایر و دامداران منطقه سیستان کاهش یافته است.
در همین حال، یک پایگاه خبری تحلیلی امروز با انتشار گزارش تصویری در این زمینه اعلام کرد: ˈاین تصاویر دلخراش از حاشیه رودخانه هیرمند گرفته شده و متاسفانه بی تدبیری و بی مسوولیتی مسوولان مربوطه باعث شده است که در موقع نامناسب آب رودخانه بسته شود و با توجه به تعداد زیاد بچه ماهی ها و حجم کم آب و همچنین گرمای شدید هوا باعث شود که چنین اتفاقی رخ دهد.ˈ


پایگاه اینترنتی زهک آنلاین اضافه کرد: ˈلازم به ذکر است عمق فاجعه و کثرت تعداد بچه ماهی های تلف شده به حدی است که در قالب تصویر قابل نمایش نیست.
اکثر ماهی های تلف شده در حاشیه رودخانه هیرمند و در نزدیکی روستای سنجدی به وضوح قابل مشاهده است.ˈ
به گزارش ایرنا، رودخانه هیرمند از کوه های بابا یغما در مرکز افغانستان سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی حدود هزار کیلومتر به مرز ایران می رسد.
این رودخانه تنها منبع تامین آب تالاب بین المللی هامون و منطقه سیستان است.


رودخانه هیرمند از 15 سال پیش تاکنون بر اثر کمبود نزولات آسمانی و جلوگیری از جریان آب در افغانستان خشکیده است اما از چند ماه پیش با جاری شدن سیلاب های سطحی ناشی از بارندگی ها، جریان آب ورودی به این رودخانه مردم را شادمان کرد اما متاسفانه با کاهش نزولات جوی آب این رودخانه نیز رو به کاهش است.
سیلاب ورودی به رودخانه هیرمند به دریاچه هامون انتقال یافته و بخش کوچکی از این دریاچه نیز آبگیری شده است.
شماری از مردم سیستان شامل شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون از مسوولان وزارت نیرو، وزارت خارجه و کشور همسایه /افغانستان/ خواستند نسبت به رهاسازی حق آبه ایران از رودخانه هیرمند همکاری و تلاش لازم را انجام دهند.
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید