آب بهای مزارع پرورش ماهی چوئبده آبادان رایگان شد

چهار‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۱ بازدید


آب بهای مزارع پرورش ماهی چوئبده آبادان رایگان شد

مدیر کل شیلات خوزستان گفت: به دلیل بالا بودن شوری آب در منطقه چوئبده آبادان آب بهای مزارع پرورش ماهی در این منظقه رایگان شد.

نبی اله خون میرزائی عصر سه شنبه در نشست ستاد توسعه شیلات خوزستان در محل استانداری افزود: نتیجه گزارش های گروههای مشترک سازمان شیلات و آب و برق خوزستان نشان از شوری بالای کانال های پرورش میگو در منطقه چوئبده آبادان داشته که به همین دلیل مقرر شد آب بهای مزارع پرورش ماهی چوئبده از این به بعد رایگان باشد.
وی اظهار کرد: بدهی های گذشته صاحبان مزارع پرورش ماهی چوئبده نیز مشمول بخشودگی شده و سازمان آب و برق خوزستان از پیگیری های قضایی پلمب پمپهای آن ها خود داری خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر متوسط آبزی پروری در دنیا 60درصد و صید دریائی 40 درصد است اما این میزان در کشور ما 59 درصد صید از دریا و 41 درصد آبزی پروری است یعنی 9 درصد بیش از اندازه مجاز از دریا برداشت می شود.
وی گفت: این روش صید، گونه های اختصاصی دریائی ما را کاهش می دهد و آینده شغلی صیادان را به خطر می اندازد هر چند منابع فعلی ما هم توان تحمل صید موجود دریائی را ندارد.
وی با بیان این که تقاضاهایی که از سوی صیادان به فرمانداران و نمایندگان داده می شود باید ساماندهی شود توضیح داد: در شهرستان هویزه یک مجموعه هزار هکتاری پرورشی اجرا شد که 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما با توجه به خشکسالی و تامین نشدن آب به مرحله بهربرداری نرسید.
خون میرزایی با اشاره به اینکه برای این مجتمع 15 میلیارد ریال هزینه شده است افزود: تامین آب مورد نیاز این مجتمع در گرو تامین اعتبار جدید است و تکیه و اعتماد بر آب تالاب برای این مجموعه بی فایده است.
خون میرزایی با اشاره به پرورش ماهی در دریاچه سد مارون گفت: ظرفیت 200 تنی سد مارون بهبهان چهارصد تن افزایش می یابد .
در ادامه نماینده شرکت نصر میثاق گزارشی از پرورش ماهی در قفس در دریا در محدوده هندیجان ارایه کرد که با توجه به این که مطالعات اداره کل شیلات در این باره تکمیل نشده بود و شرکت نصر میثاق نیز به موازات آن کار مطالعاتی انجام داده است سه ماه فرصت داده شد تا مطالعات آن تکمیل شده و ظرفیت مورد توافق 500 تنی قبلی به ظرفیت دو هزار تنی افزایش یابد.
امید حاجتی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: پیشرفت کار توسعه شیلات خیلی کند است و هنوز هیچ مشکل اعتباری به ما اعلام نشده است.
وی ادامه داد: سند توسعه شیلات می بایست زودتر آماده می شد اما هنوز این سند آماده نیست.
او با بیان این که اولویت استان بحث آبزی پروری است بیان کرد: انتظار ما این است پیشنهادات فاز بندی شود و مشاور خارجی نیز از قرارداد خارج شود چرا که در این کار تاثیری ندارد.
حاجتی بیان کرد: سازمانهای آب و برق و محیط زیست در مرحله نهایی تایید سند توسعه باید حضور داشته باشند و جهاد نصر نیز در کار سرعت بخشد.
همچنین غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در این نشست اظهار کرد: مشاور در بحث توسعه شیلات باید چراغ راه باشد و مسیر را نشان دهد.
وی افزود: همچنین ظرفیت ها و پتانسیل ها باید مشخص شود و برای چالش هایی که در مسیر خواهیم داشت راهکار داشته باشیم

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید