بزرگ‌ترین بازار ماهی‌فروشان خاورمیانه نیازمند حمایت دستگاهای دولتی

چهار‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۱ بازدید
بزرگ‌ترین بازار ماهی‌فروشان خاورمیانه نیازمند حمایت دستگاهای دولتی

مدیرعامل شرکت مجتمع ماهی فروشان امید گیلان گفت: بزرگ‌ترین بازار ماهی‌فروشان ایران و خاورمیانه در گیلان ،نیازمند حمایت دستگاهای دولتی است .

محمدجعفر شهبازی گفت: استارت اولیه بازار ماهی‌فروشان از سال 82 و با تلاش و همراهی شماری از ماهی‌فروشان بزرگ رشت و با سرمایه‌های شخصی این افراد و دریافت وام زده شد و در سال 86 ساخت این بازار آغار شد.

وی ادامه داد: فاز نخست بزرگترین بازار ماهی‌فروشان ایران و خاورمیانه با مساحت 17 هزار متر مربع، دارای 37 حجره و 3 طبقه در سال 91 با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید

شهبازی با اشاره به این‌که کمک‌های دولتی برای احداث این بازار بزرگ بسیار ضعیف بوده است افزود: نهادها و دستگاه‌های دولتی نیز کمترین حمایت را از این مجموعه داشته‌اند و اگر شهرداری رشت خدمات شهری خود را در این بازار هم‌چون بازار ماهی‌فروشان سنتی عرضه کند ما شاهد رفع بسیاری از مشکلات و سر شکن شدن هزینه‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به این‌که به‌علت مشکلات مالی تنها فاز اول این بازار به پایان رسیده است، اضافه کرد: طرح اولیه احداث بازار الگویی با هدف تامین نیازهای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در 50 سال آینده بوده است، اما به‌علت مشکلات مالی تاکنون موفق نشده‌ایم فازهای دوم و سوم این بازار را اجرایی کنیم.

شهبازی با اشاره به این‌که این بازار به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار ماهی‌فروشان ایران و خاورمیانه است، خاطرنشان کرد: بازار الگویی ماهی‌فروشان در ابتدا به‌عنوان یک پایانه مهم صادراتی در نظر گرفته شده بود که به‌علت مشکلات موجود نتوانستیم به‌صورت کامل در راستای این هدف بزرگ گام برداریم و هم‌اکنون 80 تا 100 تن در ماه ماهی به استان‌های هم‌جوار عرضه می‌کنیم و 14 هزار تن ماهی، از این بازار به کردستان عراق، عراق و کویت صادر می‌کنیم و می‌کوشیم در آینده به آسیای میانه و کشورهای هم‌جوار نیز صادرات داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که این بازار مقام اول را در عرضه محصولات سالم آبزی‌پروی دارد، یادآور شد: دامپزشک مقیم به‌صورت مستمر در این بازار حضور دارد و اداره دامپزشکی و بهداشت بر نحوه و کیفیت عرضه محصولات نظارت کامل دارد و بر این اساس بهترین و سالم‌ترین ماهی‌ها در این بازار به شیوه بهداشتی عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت مجتمع ماهی فروشان امید گیلان گفت: مسائل بهداشتی در بازار ماهی فروشان به‌علت سنتی بودن و عدم وجود فاضلاب صنعتی رعایت نمی‌شود که در این بازار به این مهم توجه شده است.

وی با اشاره به این‌که برق این بازار تجاری است، اضافه کرد: هزینه برق این بازار به‌صورت تجاری محاسبه می‌شود این در حالی است که زیر مجموعه بخش کشاورزی هستیم و این امر سبب پرداخت هزینه هنگفتی از سوی حجره‌داران و اعضای هیئت مدیره این بازار شده است.

شهبازی با اشاره به این‌که بیش از 300 نفر به‌صورت مستقیم در این بازار اشتغال دارند، افزود: این بازار قابلیت گسترش بیشتر را دارد و ایجاد سردخانه و خط فرآوری در این بازار می تواند سبب اشتغال بیشتر افراد شود.

عضو هیئت مدیره بازار الگویی ماهی گیلان گفت: این بازار یکی از بزرگترین بازارهای الگویی کشور است که یک جاذبه گردشگری برای این شهر و استان محسوب می‌شود.

دور اندیش ادامه داد: متأسفانه این بازار به‌درستی معرفی نشده است، 90 درصد ماهیانی که در این بازار عرضه می‌شود به صورت زنده از مزارع به بازار انتقال داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این بازار ظرفیت زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد و طراحی این بازار بر این اساس است هرچقدر تولید افزایش یابد بازهم این بازار بتواند در فروش محصولات مدیریت کند .

دیگر عضو هیئت مدیره مجتمع ماهی‌فروشان امید گیلان اظهار کرد: بسیاری از جوانان استان در رشته‌های شیلات تحصیل‌کرده و بیکار هستند.

«ابراهیم عابد قانع پسند» از صدا و سیمای گیلان خواست تا این مجتمع را بیشتر معرفی کند و افزود: ماهی به‌عنوان غذای سالم محسوب می‌شود اما صدا و سیمای گیلان برای افزایش سرانه مصرف ماهی هیچ برنامه مشخصی ندارد.

عابدقانع‌پسند بازار بزرگ ماهی‌فروشان گیلان را بی‌نظیر برشمرد و خاطرنشان کرد: از دولت انتظار داریم که برای شکوفایی این بازار حمایت کند، چون این بازار تنها متعلق به مردم گیلان نیست بلکه کل مردم ایران این فواید این بازار بهره‌مند می‌شوند.

منبع : گیلان

دیدگاه خود را بیان کنید