بهره برداری از ۲۳ طرح كشاورزي در قم با اعتبار ۳۸۸ ميليارد و ۶۱۲ ميليون ريال

شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
بهره برداری از ۲۳ طرح كشاورزي در قم با اعتبار ۳۸۸ ميليارد و ۶۱۲ ميليون ريال

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قم گفت: اين طرح ها شامل ۱۰ طرح در زمينه آب و خاك، هفت طرح در زمينه بهبود توليدهاي دامي، سه طرح در زمينه بهبود توليدهاي گياهي، دو طرح در زمينه صنايع كشاورزي و يك طرح در زمينه شيلات است

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قم گفت: به مناسبت دهه فجر ۲۳ طرح شاخص كشاورزي با اعتبار ۳۸۸ ميليارد و ۶۱۲ ميليون ريال و اشتغالزايي ۴۶۴ تن در استان به صورت همزمان در ۱۹ بهمن ماه جاري به بهره برداري مي رسد

محمدرضا طلايي در گفت وگو با خبرنگاران اظهار كرد: اين طرح ها شامل ۱۰ طرح در زمينه آب و خاك، هفت طرح در زمينه بهبود توليدهاي دامي، سه طرح در زمينه بهبود توليدهاي گياهي، دو طرح در زمينه صنايع كشاورزي و يك طرح در زمينه شيلات است.

وي خاطرنشان كرد: از اعتبار تخصيص يافته براي اين طرح ها، مبلغ ۲۳۹ ميليارد و ۷۹۹ ميليون ريال آورده متقاضيان و مبلغ ۱۱۵ ميليارد و ۱۸۳ ميليون ريال از تسهيلات بانكي فراهم شده است.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قم همچنين غبارروبي مزار شهيدان، حضور در منزل خانواده هاي شهيدان و جهادگران، حضور در روستاها براي پاسخگويي به پرسش هاي كشاورزان، شركت در نماز جمعه بخش ها و برگزاري دو گردهمايي كشاورزان را از جمله برنامه هاي اين سازمان در دهه فجر نام برد.

طلايي در ادامه به اقدام هاي دولت تدبير و اميد در زمينه محصول هاي سالم در قم اشاره و بيان كرد: حدود دو هزار و ۳۰۰ هكتار جمع محصول هاي سالم در استان بوده است كه در قالب نظارت و اجرا و نزديك به يك ميليون و ۵۰۰ هزار اصله نهال نيز در ميان باغداران توزيع شده است.

وي افزود: هفت هزار هكتار در زمينه مبارزه آفت ها و بيماري ها و در دانه هاي روغني نيز سطح زير كشت نزديك به دو برابر نسبت به سال گذشته انجام شده است و در دام هاي سنگين و سبك نيز در مجموع بيش از ۱۷ هزار رأس اصلاح نژاد داشته ايم.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قم خاطرنشان كرد: با مكانيزه كردن بخش كشاورزي، هر چند اشتغال در اين امر كاهش مي یابد، اما با ايجاد صنايع تبديلي و تكميلي در كنار آن، اين كاهش اشتغال جبران مي شود.

وي به پهنه ‌بندي اراضي كشاورزي و يا طرح نظام نوين ترويج اشاره كرد و گفت: در اين نظام هر كشاورز در يك پهنه با كارشناس آن پهنه در ارتباط بوده و كارشناس موظف است كه به امور كشاورزان آن منطقه رسيدگي كند كه اكنون در استان قم ۵۰ پهنه تعريف شده است.

مرغ هايي كه به آنفولانزا دچار شده بودند، معدوم شد

وي در ادامه با تاكيد بر اين كه هيچ مرغ و تخم مرغ آلوده‌اي در قم وارد بازار نشده است، گفت: مناطق گوناگون جهان با مشكل آنفولانزا به عنوان يك بيماري پرندگان رو به رو است، ولي مورد انساني آنفولانزا در استان قم اعلام نشده است؛ اما شيوع آنفولانزاي پرندگان زيان هاي سنگيني را براي مرغداران به همراه دارد و نزديك به دو ميليون قطعه مرغ درگير با آنفولانزا به صورت كامل در استان معدوم ‌سازي شده است كه ۴۰۰ ميليارد ريال خسارت درپی داشته است.

اصلاح مديريت آب و تغيير الگوي كشت از برنامه هاي كشاورزي است

طلايي با اشاره به فعاليت هاي بخش كشاورزي قم گفت: در سال گذشته بيش از ۸۰۰ هزار تُن توليد محصول هاي زراعي، باغي و دامي بود كه با تمام مسائل از جمله خشكسالي، ولي با توجه به زحمت ها و تلاش هاي كشاورزان و سرمايه هايي كه به اين استان تزريق شد، شاهد توليدهاي خوبي توسط كشاورزان بوديم.

وي گفت: يكي از افتخارهاي استان در بخش كشاورزي، بحث مديريت آب است كه در دستور كار اين سازمان قرار گرفت، زیرا معتقديم كه بحث چالش آب در استان، به مرحله اي نرسيده است كه نتوانيم جبران كنيم، بلكه با مديريت آب در بخش كشاورزي مي توانيم آن را اصلاح كنيم و با همت مسئولان استان و وزارتخانه جهاد كشاورزي اعتبارهاي خوبي در بحث آب به اين استان اختصاص يافت و حداقل سه برابر با رقم ۲۳۰ ميليارد ريال نسبت به سال هاي ۹۲ و ۹۳ به اين استان اعتبار داده شد.

وي افزود: در سال هاي ۹۴ و ۹۵ نزديك به چهار هزار هكتار زمين در زمينه اصلاح مديريت آب اجرا شد، سه هزار و ۵۰۰ هكتار در حال اجرا داريم و نزديك به دو هزار هكتار نيز مطالعات مجموعه آبياري تحت فشار است و امسال نيز حدود ۹۰ ميليارد ريال در اين زمينه به قم اختصاص داده شده است و تخصيص رقم ۲۲۰ ميليارد ريال را نيز داريم كه امیدواریم تا پايان سال اين رقم تأمين شود.

وي با اشاره به اين كه ديدگاه كشاورزان در زمينه بهره وري از آب تغيير كرده است، گفت: امروز بيشتر كشاورزان به اين نتيجه رسيده اند كه لازم است از سامانه هاي آبياري نوين استفاده كنند و يكي از سامانه هايي كه در سال هاي اخير به استان كمك كرده، آبياري با «تِيپ» است كه نزديك به يك هزار هكتار در استان اجرا شده است و يا در حال اجرا داريم. آبياري با «تِيپ» روشي است كه مصرف آب را در زراعت هاي پاييزه و بهاره به حداقل ۵۰ درصد كاهش مي رساند، ضمن اين كه فايده هاي بسياري را در زمينه مديريت آب به همراه دارد.

طلايي هم چنين به استفاده از روش «دِرام فيلتر» در آبياري اشاره كرد و گفت: اين روش در دو واحد كشاورزي استان اجرا شده است و اين روش براي استخرهاي دو منظوره، بيش از ۳۰ درصد توليد ماهي را افزايش مي دهد و اين موضوع در استان در اولويت كار سازمان قرار دارد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قم به اصلاح الگوي كشت در استان اشاره كرد و گفت: توسعه باغ هاي پسته كه كم آب‌بَر هستند و ارزش اقتصادي بالايي داراد، در اولويت قرار دارد و نزديك به ۱۱ هزار هكتار توسعه باغ هاي پسته داشته ايم.

وي با تأكيد بر اينكه با كاهش مصرف آب درآمد كشاورزان نیز افزايش یافته است، گفت: بر كشت محصول هاي كم آب‌بَر و بر مكانيزاسيون در كشاورزي تأكيد داشته ايم و در سال جاري نزديك به ۵۰ ميليارد ريال تسهيلات ارائه و ۴۵ دستگاه تراكتور به ناوگان كشاورزي استان اضافه شده است.

طلايي همچنين به استفاده از دستگاه هاي «نِشاكار» در كشاورزي اشاره كرد كه حداقل دو مرحله آبياري را حذف مي كند، اشاره كرد و گفت: كشت گياهان دارويي هم به لحاظ مصرف بالا و ارزش ريالي آن و هم به خاطر كم آب‌بَر بودن در دو سال گذشته در دستور كار قرار گرفته و نزديك به ۱۳۳ هكتار با اولويت گل محمدي و زعفران در استان كشت شده است.

رشد اقتصادي مثبت از افتخارهاي بخش كشاورزي است

وي با بيان اين كه در سال هاي آغازين انقلاب، پنير كشور نيز از ساير كشورها وارد مي شد، گفت: امروز محصول هاي لبني ايران به چند كشور صادر مي شود و همچنين در برخي از محصول هاي باغي به خودكفايي رسيده ايم. كشور در محصول گندم در سال زراعي ۹۵ – ۹۴ با يك رقم قابل توجه و با بيش از ميزان نياز كشور به مقدار ۱۱,۵ ميليون تُن به خودكفايي رسيد و تداوم اين امر باعث افتخارهاي بيشتري براي بخش كشاورزي است.
منبع : ایانا

دیدگاه خود را بیان کنید