آغاز رهاسازی افزون بر 300 هزار بچه ماهیان کپور تالابی

دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۶ بازدید
آغاز رهاسازی افزون بر 300 هزار بچه ماهیان کپور تالابی

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی از آغاز رهاسازی افزون بر 300 هزار بچه ماهیان کپور تالابی در تالاب انزلی خبر داد.

علی اصغر خانی پور روز دوشنبه اظهار کرد : پروژه تکثیر کپور تالابی با هدف احیای ذخایر صدمه دیده این ماهی در تالاب انزلی و افزایش درامد صیادان از سوی کمیته احیای تالاب انزلی در استانداری به پژوهشکده ابلاغ شد .
وی خاطرنشان کرد : طی سال های 94 و 95 با همکاری اداره محیط زیست و اداره کل شیلات، نسبت به صید مولدین از تالاب انزلی، سازگار کردن انها برای تکثیر مصنوعی ،هورمون تراپی ، لقاح مصنوعی و تولید لارو و بچه ماهی اقدام کرده ایم.

خانی پور افزود: نخستین محموله بچه ماهیان شامل یکصد هزار عدد امروز در حاشیه تالاب در منطقه آبکنار با هماهنگی شورای اسلامی محل و بسیج ابکنار رهاسازی می شود .
رئیس پژوهشکده آبزی پروری با اشاره به این که کپور تالابی از گونه های منحصر بفرد از نظر رشد و طعم و بسیار مورد علاقه مردم گیلان برای تغذیه است، اظهار کرد : وزن بچه ماهیان بین پنج تا 10 گرم و ضریب بازگشت (زنده ماندن) آنها بیش از 10 درصد است .
خانی پور متذکر شد: امکان اینکه این بچه ماهیان در تالاب تبدیل به مولد بشوند و خود احیایی کنند نیز زیاد است.
تالاب انزلی از مراکز اصلی تخم ریزی ماهیان دریای خزر است.
در سال های اخیر عواملی چون آلودگی تالاب و رودخانه ها و دریا، صید بی رویه منجر به کاهش ذخایر آبزیان خزر شده است .
پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی از سال 1306 در شهر انزلی شروع به فعالیت کرد. تاکنون در این پژوهشکده چند صد پروژه تحقیقاتی ملی، بین المللی و دانشجویی باموفقیت انجام پذیرفته و بیش از یک هزار مقاله تحقیقاتی در زمینه های مختلف علمی شیلاتی منتشر شده است. همچنین در سال 1390 موفق به دریافت گواهینامه تعیین صلاحیت در شناسایی بیماری های ویروسی آبزیان از مرکز رفرانس بیماری های آبزیان اتحادیه اروپا وOIE در خاورمیانه شده است.
در حال حاضر این پژوهشکده از نظر تشکیلاتی دارای چهار گروه تخصصی شامل گروه تکثیر و پرورش ، گروه ژنتیک و اصلاح نژاد ، گروه اکولوژی آب های شیرین ، گروه بهداشت و بیماریهای آبزیان بوده و همچنین سه ایستگاه تحقیقاتی با نام های ایستگاه تحقیقاتی شیلاتی سفیدرود و ایستگاه تحقیقاتی تغذیه و غذای زنده آبزیان و ایستگاه تحقیقاتی کشت تلفیقی آبزیان نیز در منطقه شولم شهرستان فومن دارد .
این پژوهشکده تا کنون 135 پروژه ملی ، بین المللی و استانی و 120 پروژه دانشجویی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا را با موفقیت به اتمام رسانده و نتایج آنها راهنمای بخش اجرا در رفع مشکلات و موانع تولید و توسعه شیلات و آبزی پروری در کشور بوده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید